صفحه اول     سیاسی     اقتصادی     اجتماعی     ورزشی     فرهنگی     تصویری     تماس با ما     تبلیغات     پیوندها     RSS  
شنبه، 21 تیر 1399 - 05:05   
  تازه ترین اخبار:  
 
 آخرین مطالب
  مردم اسلوونی مجسمه «ملانیا» را آتش زدند
  شبح میکونوس
  تقدیم استوارنامه سفیر جدید ایران در اسلواک
  برخورد مهیب دو قطار در جمهوری چک
  تشدید تنش بین فرانسه و ترکیه
  پیروزی محافظه‌کاران در کرواسی
  گزارشگر ویژه حقوق بشر: ترور قاسم سلیمانی نقض منشور سازمان ملل بود
  بیشتر کرونایی های یونان گردشگر هستند
  اجلاس روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه
  قاضی منصوری در رومانی ترور شده است؟
  نگاهی به بازار کتاب ترکیه
  کرونا اقتصاد روسیه را زمین می‌زند؟
  واکنش ترکیه به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا
  لیگ والیبال یونان/فینالیست‌ها مشخص شدند
  ادب عاشقی مولانا
- اندازه متن: + -  کد خبر: 33288صفحه نخست » گفتگوجمعه، 23 خرداد 1399 - 16:16
آیین های مسلمانان بوسنی
مریم رضائیان
  

مریم رضائیان پژوهشگر ایرانی مقیم بوسنی و هرزگوین می گوید، مسلمانان این کشور به رغم تهاجم فرهنگی غرب توانسته اند مصادیق فرهنگ اسلامی، از جمله عیدهای فطر و قربان، حج و ازدواج و تدفین اسلامی را حفظ کنند و آیین های سوگواری محرم و جشن نوروز را نیز برگزار می کنند.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل از ایرنا، رضائیان که پژوهشگر تاریخ، باستان شناس و کارشناس امور اجتماعی است، در گفت و گویی درباره سنت های مسلمانان این کشور بالکان غربی گفت: با اینکه عموم مسلمانان بوسنی و هرزگوین کشور حنفی مذهب هستند و سنت های این مذهب در آن رایج است، با تصوف نیز ارتباط صمیمانه ای دارند. از این رو احترام به اهل بیت و برگزاری برخی مراسم آیینی در این زمینه را در آداب و رسوم خود دارند.

وی ادامه داد: 'یکی از سه سنت رایج میان مسلمانان بوسنی، جشن نوروز است که همه ساله در روز 22 مارس یعنی یک روز پس از نوروز ایرانیان برگزار می شود.

' مراسمی به نام سلطان نوروز نیز وجود دارد که دراویش بوسنیایی هر ساله آن را برگزار می کنند و از نظر آنها، روز ولادت حضرت علی (ع) و با بهار طبیعت همراه است و باید جشن گرفته شود.

' نوروز برای مسلمانان بوسنی پیش از آنکه مانند ایرانیان جشن طبیعت باشد، در واقع آیینی دینی است که حیات دوباره طبیعت نیز دلنشینی متبوعی به آن می بخشد'.

رضائیان افزود: 'سنت دیگر، برپایی مراسم ماه محرم توسط دروایش بوسنیایی است. در بوسنی و هرزگوین از ابتدای ماه محرم مراسم عزاداری در تکیه ها برگزار می شود و عزادارن همچون ماه رمضان از خوردن و آشامیدن امساک می کنند و در روز آخر که روز ماتم نامیده می شود، مردم روضه و نوحه غمگینانه در مورد شیوه شهادت امام حسین می خوانند.'

این پژوهشگر ایرانی گفت: عزاداران بوسنیایی روزه خود را به شیوه ای متفاوت با روزه های ماه رمضان افطار می کنند، یعنی با خرما و یا با لیوان آب افطار نمی‌کنند،‌ بلکه افطار را با کمی نمک شروع می‌کنند.

وی افزود: سنت دیگر در بوسنی طبخ غذایی به نام آشورا یا آشوره است که در روز دهم محرم بصورت نذری پخته می شود.

رضائیان بعنوان کارشناس مسایل اجتماعی بوسنی و هرزگوین در باره بایدهای یک خانواده مسلمان در این کشور گفت: مسلمانان بوسنی و هرزگوین به رغم آنکه فرهنگ اروپایی دارند، ولی تمایزات خود را نیز با فرهنگ بی بند و بار غرب حفظ کرده اند. به عنوان نمونه فحشا به مانند آنچه در برخی کشورهای غربی وجود دارد، در بوسنی نه تنها مجاز نیست بلکه بر اساس قانون ممنوع است و مجازات دارد.

وی همچنین گفت: 'وقتی دو مسلمان در بوسنی به یکدیگر می رسند از واژه سلام علیکم و در پایان دیدار از واژه الله ایمانت به معنای در امان خدا استفاده می کنند.

' حفظ و پاسداشت اعیاد اسلامی نظیر عید قربان و عید فطر در بوسنی و هرزگوین برای مسلمانان این کشور اهمیت زیادی دارد و بر اساس قانون این ایام در بوسنی تعطیل رسمی است'.

پژوهشگر تاریخ و کارشناس امور اجتماعی منطقه بالکان ادامه داد: هر ساله صدها زائر از بوسنی و هرزگوین برای شرکت در مراسم حج به مکه معظمه عازم می شوند. چنین رسومی کمک می کند تا هویت اسلامی مسلمانان بوسنی با وجود مشکلات بسیار همچنان حفظ شود.

این کارشناس ایرانی در مورد ازدواج در میان خانواده های مسلمان بوسنی گفت: ازدواج در بوسنی و هرزگوین مقوله ای از یک سو مدرن و از یک سو سنتی است. مراسم های ازدواج و عروسی باید بصورت کامل و با تمام تشریفات صورت گیرد. از نمونه این سنت ها می توان به برگزاری جشن های عروسی و مراسم حنابندان و این نکته اشاره کرد که مسلمانان بوسنیایی غالباً از ازدواج فامیلی پرهیز می کنند.

رضائیان افزود: عروس های بوسنیایی مانند ایران لباس سفید به تن می کنند و مراسم با حضور یک روحانی (مفتی) برگزار می شود که خطبه عقد را می خواند.

وی افزود: شرکت زنان مسلمان در نماز جمعه برای مردان بوسنیایی خیلی مهم و ضروری تلقی می شود و معمولاً در تمامی مساجد برای نماز جمعه حضور فعال دارند. مسلمانان بوسنی در طول قرن ها برای حفظ اسلام مجاهدت و مقاومت کرده اند تا اینکه توانستند اسلام را در این بخش از اروپا حفظ کنند.

رضائیان گفت: مسلمانان بوسنی در اجرای آیین های دینی خود کاملاً آزاد هستند و شورای موسوم به 'کمیته آزادی ادیان' که دولت بوسنی تشکیل داده، این امر را تضمین کرده که یکی از مصادیق این موضوع حجاب است.

وی اضافه کرد: در بوسنی زنانی که حجاب دارند، بسیار به آن پایبند هستند و تمام حدود شرعی را رعایت می کنند، اما تفاوت هایی نیز در نوع حجاب آنان با کشورهای اسلامی خاورمیانه وجود دارد؛ به عنوان مثال در بوسنی حجاب ها عموماً شامل شال و روسری های بسیار رنگارنگ است.

پژوهشگر ایرانی در مورد تربیت فرزند در خانواده های مسلمان بوسنی و هرزگوین گفت: 'یکی از نگرانی های نسل قدیم در بوسنی و هرزگوین، آموزش های دینی در این کشور است. اما از آنجا که مسلمانان به لحاظ سیاسی نقشی موثر در حکومت دارند، توانسته اند آموزش دروس دینی را در مقاطع مختلف تحصیلی بگنجانند.

' مسلمانان بوسنی و هرزگوین تا امروز توانسته اند با وجود فشار های غرب و اروپا از ممنوعیت حجاب در مدارس و دانشگاه های این کشور جلوگیری کنند.'

رضائیان که در مقطع کارشناسی ارشد باستان شناسی از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شده و نویسنده ده ها مقاله تحلیلی در خصوص منطقه بالکان است، ادامه داد: نماد مسجد یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه مسلمانان بوسنی و هرزگوین است و کمتر روستایی را با اکثریت مسلمان می توان در این کشور یافت که مسجدی نداشته باشد، اما سنت ساخت مسجد در بوسنی بگونه ای خاص است و داشتن 'مناره' برای یک مسجد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این کارشناس ایرانی در پاسخ به اینکه مسلمانان در بوسنی مشکلات خود را چگونه حل می کنند، گفت: ' در تمام شهرها و روستاهای مسلمان نشین در بوسنی روحانیانی حضور دارند که متولی امور مذهبی مردم هستند و مردم تمام مسائل دینی خود را از طریق انها پیگیری و حل فصل می کنند.

' مرکز اصلی این روحانیان موسوم به مفتی یا افندی در مساجد است. معمولاً اگر مشکلات از طریق این افراد قابل حل باشد، به آنها مراجعه می شوند و البته این نهاد فقط مسائل دینی و یا مشکلات محلی را به روش ریش سفیدی حل و فصل می کند و اگر مشکلات حقوقی یا کیفری در میان باشد، راهکار آن مراجعه به دادگاه است'.

رضائیان در خصوص گذراندن اوقات فراغت در خانواده های مسلمان بوسنی و هرزگوین نیز گفت: 'فرهنگ عمومی مردم بوسنی کافه نشینی است. این سنتی دیرینه است و در گذشته با مثنوی خوانی، خیام خوانی و حافظ خوانی نیز همراه بوده است که تقریباً مشابه قهوه خانه های قدیم ایرانی است.

'نوشیدن قهوه موسوم به (قهوه بوسانسکی) در این اماکن و ساعت ها و صحبت کردن به عادت روزانه مردم بوسنی تبدیل شده است. برای همین در محله مرکزی شهر سارایوو پایتخت بوسنی، موسوم به باشچارشیا، صدها قهوه خانه وجود دارد که این فرصت را در اختیار مردم قرار می دهد و ساعت ها می نشینند و گفت و گو می کنند.'

وی افزود: 'در کشور بوسنی و هرزگوین وقتی مسلمانی از دنیا می رود، خانواده اش با انتشار آگهی ترحیم، این واقعه را به اطلاع عموم می رساند. مراسم تدفین الزاماً زیر نظر یک روحانی انجام می شود.

' جنازه متوفی بعد از غسل و کفن به گورستان منتقل شده و حاضران پس از اقامه نماز میت، در دو صف تابوت را دست به دست به محل قبر می رسانند، آنگاه اقوام نزدیک جنازه را در قبر می گذارند و سپس کسانی که مایلند به نشانه همراهی و احترام، نوبت به نوبت بر روی قبر خاک می ریزند.

' تلاوت سوره هایی از قرآن کریم، دعاخوانی، ذکر تکبیر و تجلیل از وظایف روحانی حاضر در مراسم است. روحانی که در بوسنی افندی نامیده می شود، در ادامه با یادآوری صفت بخشایش خداوند، سه بار از حاضران درخواست می کند که فرد متوفی را حلال کنند و حاضران با گفتن عبارت 'حلالیمو' (به گویش بوسینایی) یعنی حلال کردیم، رضایت خود را از شخص متوفی اعلام می کنند.

' سپس حاضران با ابراز تسلیت و سر سلامتی دادن به بازماندگان، قبرستان را ترک می کنند و مراسم پایان می پذیرد. در بین مسلمانان بوسنی حضور زنان درقبرستان هنگام تدفین اموات مرسوم نیست و خانم ها در این زمان در منزل یا مسجد محل، مجلس ترحیم می گیرند و مشغول خواندن قرآن، دعا و ذکر می شوند.

' مراسم ترحیم در بوسنی و هرزگوین که در زبان محلی مجلس توحید نام دارد، در روزهای هفتم و چهلم و شش ماه و یک سال بعد از درگذشت متوفی نیز تکرار می شود'.

بوسنی و هرزگوین بر اساس قرارداد صلح دیتون در سال 1995 میلادی از یک هویت سیاسی جمهوری صرب ها و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با 10 استان تشکیل شده است.

در صدر حکومت بوسنی و هرزگوین؛ شورای ریاست جمهوری قرار دارد که متشکل از سه نفر است و هر کدام از آنها نماینده سه قوم مهم این جمهوری یعنی قومیت بوشنیاک یا مسلمانان، کروات های اکثرا کاتولیک و صرب های اکثرا ارتدوکس هستند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیینده ترین مطالب
  مردم اسلوونی مجسمه «ملانیا» را آتش زدند
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق محفوظ است؛ استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
info@iranbalkan.net
پشتیبانی توسط: خبرافزار