صفحه اول     سیاسی     اقتصادی     اجتماعی     ورزشی     فرهنگی     تصویری     تماس با ما     تبلیغات     پیوندها     RSS  
جمعه، 22 آذر 1398 - 08:51   
  تازه ترین اخبار:  
 
 آخرین مطالب
  درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب (یونان و روم)
  نخستین موزه اسلامی در مسجد جامع مینسک
  عقب‌گرد لهستان و مجارستان در شاخص‌های دموکراسی
  پوتین: اوکراین "سربرنیتسا" نشود
  نمایشگاه «عکس ایران» در استانبول افتتاح شد
  مولاناشناسان جهان گردهم می‌آیند
  ویژگی های صندلی لهستانی
  Aşk ve Sevgi
  کشف جسد ۶ مهاجر در مرز یونان با ترکیه
  آنکارا؛ اتحاد راهبردی با غرب
  عکس/ دیدار محمد رضا پهلوی و مارشال تیتو
  اولگا توکارچوک:علیه توتالیتاریسم رای دهید
  اردوغان: برنامه‌های پنهانی با پوتین نداریم
  سرمربی فوتسال اسلواکی درباره ایران چه گفت
  روسیه و اوکراین با اجرای آتش‌بس موافقت کردند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32061صفحه نخست » گزارشیکشنبه، 10 آذر 1398 - 20:35
رابطه قهوه ترک با سقوط امپراتوری عثمانی
احمد مرجانی نژاد
  

 گفته می شود طی دورانی بخش اعظمی از سه قاره جهان تحت نفوذ و سیطره امپراتوری عثمانی قرار داشتند و امپراتوری عثمانی، دوستداران قهوه را در آغوش کلان  خود گرفته بود. نوع قهوه هایی که طبخ و ارایه می گردد ، با اندک تفاوت هایی، در یونان و قبرس به آن« قهوه یونانی» گفته می شود. قهوه مورد نظر ما در بوسنی هرزگوین، مشهور به « قهوه بوسنیایی» و در ارمنستان، ملقب به « قهوه ارمنی» و در  بین اعراب ، تحت عنوان « قهوه عربی» و در ترکیه، کرواسی، آلبانی، صربستان، ایران،  به « قهوه ترک» مشهور است. البته تا اوایل قرن نوزدهم، ، قهوه یونانی، ترکی ، و غیره،  وجود نداشت و همه  آن را به نام قهوه می شناختند.  قهوه در زمان سلطنت « سلطان سلیمان قانونی»  به سرزمین ترکیه آمد. فردی که سلطان سلیمان برای حکومت بر یمن اعزام کرده بود، با نوشیدنی انرژی زایی که به قهوه معروف بود، آشنا شد و آن را با خود به دربارعثمانی در قسطنطنیه ( اسلامبول) آورد. این نوشیدنی در پایتخت امپراتوری عثمانی مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا)با این حال، همه معتقد نبودند که قرآن به مسلمانان اجازه ی نوشیدن این نوشیدنی محرک و جدید را داده باشد. با اینکه در قرآن مشخصا از قهوه نام برده نشده است اما یک روحانی تندرو در دربار سلیمان علیه این نوشیدنی فتوا داد. استدلال او این بود که مصرف هرچیز سوخته در سلام ممنوع است. ولی حتی این فتوا نتوانست علاقه روزافزون دربار و رعیت به قهوه را مهار کند.

"قهوه جی اوستا"، قهوه چی کاخ امپراتوری ، ده ها دستیار داشت که به او کمک می کردند دانه های قهوه  یمنی/ عربی،  را با آسیاب  به پودر فوق العاده ریز، شبیه به اسپرسوی فوری امروز ، خرد کند. قهوه چی ،سپس این پودر را در قهوه جوش های مسی که به نام « جیزره» یاد می شدند، جوش می داد. در پایان نوشیدنی تلخ، سیاه رنگ، پوشیده از کف که با ریختن سریع آن درون ظرف شکل می گرفت، بد ست می آمد و در پیاله های کوچک چینی میل می شد. در روایت ها آمده است که «خرم سلطان» همسر سلیمان، برای متعادل کردن تلخی قهوه، آن را با لیوانی آب و مقداری راحت الحلقوم می نوشید.

اولین قهوه خانه عمومی در سال 1555.م،  توسط دو تاجر سوریه ای در استانبول تاسیس شد. دیری نگذشت که تقریبا از هر شش مغازه در شهراستانبول ، یکی قهوه سرو می کرد. قهوه به تدریج راهش را به دوردست ترین نقاط امپراتوری عثمانی باز کرد.  قهوه خانه ها جایی شد تا مردان به غیر از خانه و مسجد و بازار، بتوانند در آنجا برای معاشرت، تبادل مطالعات، سرگرمی ونیز آموزش جمع شوند.در قهوه خانه ها ، افراد باسواد جامعه، اخبار روز را با صدای بلند می خواندند، "ینی چری" ها اعضای واحدهای ویژه ارتش امپراتوری عثمانی، برای اعتراض علیه سلطان نقشه می کشیدند، مقامات درباره فتنه ها و توطئه های درون دربار غیبت می کردند و بازرگانان در مورد جنگ شایعه پراکنی می کردند. اکثریت بی سواد هم به حرف این جماعت گوش می دادند. آنها در قهوه خانه ها با افکاری مانند: شورش، خودمختاری و این که قدرتمندان هم قابل شکست هستند، آشنا شدند. دیری نگذشت که مقامات حکومتی، قهوه خانه ها را به عنوان تهدید و خطر تلقی کردند و افرادی را برای جاسوسی در قهوه خانه ها و ارزیابی افکار عمومی مأمور کردند.برخی دیگر مانند سلطان مراد چهارم، سعی کردند دروازه قهوه خانه ها را برای همیشه تخته کنند. ولی قهوه خانه ها بسیار سودآور بودند.

در قرن نوزدهم با گسترش جنبش های ناسیونالیستی و نوپا در قلمرو امپراتوری عثمانی و رسیدن به نقطه اوج، محبوبیت قهوه خانه ها دو برابر شد. گروههای قومی بخش اروپایی امپراتوری عثمانی که اکثریت مسیحی ارتدکس بودند، حرف از استقلال می زدند. رهبران ناسیونالیست در تسالونیکی، سالونیک یونان امروزی، صوفیا، بلگراد، و.... ، قهوه خانه ها را برای طرح تاکتیک های خود انتخاب می کردند وائتلاف و اتحادهای خود را شکل می دادند و تقویت می کردند. اگر چه میزان ارتباط بین انرژی حاصله از کافئین قهوه ترک با تلاش های تأسیس یونان مستقل در سال 1821.م، صربستان مستقل در 1835،  بلغارستان مستقل در 1878 ، را کسی نمی تواند محاسبه و ارزیابی کند اما ملت های مختلف تاثیر خود را روی این نوشیدنی گذاشتند. یونانی ها آن را با « مصطکی» که نوعی صمغ است تهیه می کنند. در کرواسی قهوه را با ترکیب دانه های «زیره » سرو می کنند و اعراب آن را با «هل»  و درون پیاله های کوچک و بی دسته به نام فنجان می نوشند. در ترکیه امروزی، صبحانه را "کاهوالتی/ قهوه آلتی" می نامند ، برخی معتقدند چون قهوه  حاوی مواد غنی و اعتیاد آوری است، باید قبل از آن مقداری غذا ( نان ، پنیر، کره،و....) خورده شود و سپس قهوه نوشیده شود. از این روی صبحانه به پیش از قهوه (کاهوالتی) موسوم شده است. البته قهوه اغلب با   آب و گاه  نوعی شیرینی/ شکلات،  در ترکیه سرو می شود.  

عطر قهوه ساده به نحوه و میزان بو دادن آن بستگی دارد. قهوه متوسط تا تلخ نوع ترکی قهوه دارای طعم خاکی، بوی دودی و بافت درشت است. وقتی فنجان خود را سر می کشید، ته آن دانه های ریز را می بینید که  لایه ای  از کف تشکیل داده است. اندکی بعد تاثیر آن را در وجود خود خواهید دید. طالع بینی فال قهوه، نیز برای فریب و دلخوشی ساده لوحان یکی از منابع درآمدی برخی سودجویان ترکیه، بازار گرمی دارد .

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیینده ترین مطالب
  آنکارا؛ اتحاد راهبردی با غرب
  مولاناشناسان جهان گردهم می‌آیند
  پوتین: اوکراین "سربرنیتسا" نشود
  نخستین موزه اسلامی در مسجد جامع مینسک
  ویژگی های صندلی لهستانی
  عقب‌گرد لهستان و مجارستان در شاخص‌های دموکراسی
  نمایشگاه «عکس ایران» در استانبول افتتاح شد
  کشف جسد ۶ مهاجر در مرز یونان با ترکیه
  Aşk ve Sevgi
  درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب (یونان و روم)
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق محفوظ است؛ استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
info@iranbalkan.net
پشتیبانی توسط: خبرافزار