صفحه اول     سیاسی     اقتصادی     اجتماعی     ورزشی     فرهنگی     تصویری     تماس با ما     تبلیغات     پیوندها     RSS  
جمعه، 22 آذر 1398 - 08:11   
  تازه ترین اخبار:  
 
 آخرین مطالب
  درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب (یونان و روم)
  نخستین موزه اسلامی در مسجد جامع مینسک
  عقب‌گرد لهستان و مجارستان در شاخص‌های دموکراسی
  پوتین: اوکراین "سربرنیتسا" نشود
  نمایشگاه «عکس ایران» در استانبول افتتاح شد
  مولاناشناسان جهان گردهم می‌آیند
  ویژگی های صندلی لهستانی
  Aşk ve Sevgi
  کشف جسد ۶ مهاجر در مرز یونان با ترکیه
  آنکارا؛ اتحاد راهبردی با غرب
  عکس/ دیدار محمد رضا پهلوی و مارشال تیتو
  اولگا توکارچوک:علیه توتالیتاریسم رای دهید
  اردوغان: برنامه‌های پنهانی با پوتین نداریم
  سرمربی فوتسال اسلواکی درباره ایران چه گفت
  روسیه و اوکراین با اجرای آتش‌بس موافقت کردند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32026صفحه نخست » خبر اولچهارشنبه، 6 آذر 1398 - 10:15
حارث سیلایجیچ عضو اسبق شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین:
به چیزی بیش از تساهل و بردباری نیاز داریم
کافی است به فرودگاههای بین المللی در هر کشوری سر بزنید و در آنجا آمیختگی نژادی ، دینی و چند زبانی را ببینید. مراکز بزرگ دنیا تبدیل به محلی از آمیختگی های انسانی ، فرهنگی و تمدنی شده اند . فرهنگ در شتاب تمدن کنونی به سرعت مرزها را در می نورد و به جان انسانها رخنه می کند.
  

حارث سیلایجیچ ، عضو اسبق شورای ریاست جمهوری و وزیر خارجه بوسنی در زمان جنگ میهمان هفته پیش همایش بین المللی صلح و همکاری در بحرین بود. وی در این همایش در باره ضرورت تغییرات تدریجی ، تساهل و بردباری ، گفتگوی انسانی و فرهنگی و تمدنی صحبت کرد. حارث سیلایجیچ با توجه به ماهیت تکثر گرایی تمدن معاصر گفت : ما به چیزی بیش از تساهل و تحمل عقاید دیگران نیاز داریم ، ما نیاز به همکاری جمعی ، تعامل بین انسانها و فرهنگها بدون پیشداوری و بدون محکومیت داریم. پدیده اسلام ستیزی مانعی بزرگ در راه فهم مسلمانان در فرهنگ و تمدن جهانی است.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل از بالکان این، وی با اشاره به کثرت گرایی معاصر گفت : کافی است به فرودگاههای بین المللی در هر کشوری سر بزنید و در آنجا آمیختگی نژادی ، دینی و چند زبانی را ببینید. مراکز بزرگ دنیا تبدیل به محلی از آمیختگی های انسانی ، فرهنگی و تمدنی شده اند . فرهنگ در شتاب تمدن کنونی به سرعت مرزها را در می نورد و به جان انسانها رخنه می کند. همکاری بین انسانها در همه زمینه ها در حال گسترش است و هر روز ابعاد بیشتری می گیرد.

سیلایجیچ در ادامه افزود : فطرت انسانی اجازه تحولات یک باره و جهشی را نمی دهد. تحولات بتدریج با طبیعت انسانی سازگار می شود. انسان نیاز به زمان برای مطابقت با تغییرات دارد. مشخصه اصلی تمدن معاصر سرعت و شتاب است. جایی برای ایستادن و لحظه ای برای اندیشیدن ندارد. سرعت برای سرعت تبدی به محرکه اصلی این تمدن شده است. معلوم نیست انسان با ین سرعت به کجا خواهد رسید و این سرعت چه تاثیری بر محیط زیست و سایر مسایل انسانی دارد. مطالعه بر ظهور و افول تمدنها نشان می دهد که تمامی تمدنها موانع مقابل خود را از میان برداشتند تا به موفقیت نایل شوند و سعی دارند با تکیه بر دانش به حیات تمدنی خود ادامه دهند. ولی ما اکنون با تمدنی روبرو هستیم که امکان تطبیق با سرعت آن را نداریم و این خود موجب نابرابرایهای کنونی بین انسانها در کنار سایر مسایل هست.

فن آوریهای نوین و شتاب در تغییرات موجب تحریک و واکنشهایی در بین انسانها می شود. این واکنش ها ممکن است به انزوا و نفی دیگری در راستای حفظ خویش منتهی شود و یا در راستای حفظ خویش. انزوا و بستن و محدود ساختن فرهنگی ممکن است راه حل باشد ولی این روش به نفی دیگری منتهی می شود که در مخالفت با روح تمدن کنونی است.مخالفت با دیگری یک جنگ باخته در تاریخ است. بایستی چنان عمل کرد که انسانها در صلح بتوانند زیست کنند و نفی دیگری تبدیل به تعامل و ارتباط گردد...

برای ما مفاهیمی چون تساهل و بردباری ، همزیستی مسالمت آمیز ، همبستگی و حفاظت از حقوق انسانی تنها نمی تواند صرفا جنبه تزیینی برای سخنان ما باشد. تساهل داشتن صرفا زیبا نیست بلکه این مساله اساسی زندگی ما می باشد. تساهل به این معنی است که وجود کسی یا فکری یا چیزی را تحمل می کنیم. برای صلح ، رفاه ، نبود فضای زندگی ، نابرابریهای فاحش اقتصادی ، نبود آب تمیز ، تغییرات آب و هوایی ، بمب اتمی و سایر موارد ما به بیش از تحمل نیاز داریم. باید به دنبال راهی برای حل بیکاری چند صد میلیون نفر بیابیم . نمونه ای بیاوریم دولت آلمان به روش انسانی در صدد حل مشکل مهاجرین است ولی برخی کشورها از بحران مهاجران برای بهره برداری از نقشه های سیاسی استفاده می کنند و وجود مهاجران را مخالف فرهنگ خویش تلقی می کنند.

پدیده اسلام هراسی یکی از موارد نفی دیگری است. تساهل نسبت به مسلمانها یا همزیستی امکان پذیر نیست اگر ترس از اسلام دراین رابطه مطرح باشد.و همچنان که هر انسانی بطور طبیعی از امر ناشناخته هراس دارد ، وضعیت تغییر نخواهد کرد بدون تلاش برای شناخت یکدیگر. بخاطر این در اروپا حرکتها و احزاب سیاسی وجود دارند که عنوان ضداسلامی را با خود یدک می کشند. از نظر آنها اسلام و مسلمانان منشا خطر هستند و آنهاخود را در معرض نابودی می بینند. غیر عقلانی بودن این حرکتها را می توان در این نکته دریافت که این جریانها و احزاب سیاسی دارای یک پیشداوری ترس از اسلام هستند. از سوی دیگر افراطیونی که خود را مسلمان می دانند و از پیروان خود می خواهند تا به نفی دیگران بپردازند ، همانند جریانانهای ضد اسلام یکسان عمل می کنند. اینها بخاطر منافع یک عده خاص به ویرانی فرهنگ و تمدن می پردازند.

  1. مورد بوسنی و هرزگوین همچنان باز است. در زمان تجاوز به این کشور ، بزرگترین جنایتها بعد جنگ جهانی دوم از جمله نسل کشی رخ داد . صدها هزار انسان کشته و آواره شدند. بیش از هزاران بنای دینی و بیشتر از همه اسلامی ویران شد. مسلمانها و سایر شهروندان وفادار به بوسنی و هرزگوین جواب نسل کشی و جنایتها را مثل دشمنانشان ندادند. آنها بر اساس سنت دینی و فرهنگی کشورشان که از قبل بود ، به تقویت تکثر دینی و تساهل پرداختند. بر عکس دشمنان ، از بناهای دینی آنها حفاظت کردند . متاسفانه صداهایی از کشورهای همسایه بوسنی و هرزگوین و برخی مراکز اروپایی مبنی بر اسلام سیتزی شنیده می شود. می توان گفت بحران حاضر عدم شناسایی و عدم قبول مسلمانان بوسنیایی به عنوان مسلمانان بومی اروپایی می باشد و این بحران کثرت گرایی ، تساهل و دموکراسی در اروپا و جهان است. البته بانیان نسل کشی در دادگاه لاهه محاکمه و در زندان بسر می برند ولی طرح نسل کشی آنها همچنان باز است و این طرح در صحنه جهانی فعال است. افرادی که در بوسنی و هرزگوین سخنگویان نسل کشی هستند ، اکنون پیام وحشتناکی به جهان می فرستند. این پیام مخالف روح همزیستی دسته جعی و تساهل در بوسنی و هرزگوین است.
   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیینده ترین مطالب
  آنکارا؛ اتحاد راهبردی با غرب
  مولاناشناسان جهان گردهم می‌آیند
  پوتین: اوکراین "سربرنیتسا" نشود
  نخستین موزه اسلامی در مسجد جامع مینسک
  ویژگی های صندلی لهستانی
  عقب‌گرد لهستان و مجارستان در شاخص‌های دموکراسی
  نمایشگاه «عکس ایران» در استانبول افتتاح شد
  کشف جسد ۶ مهاجر در مرز یونان با ترکیه
  Aşk ve Sevgi
  درآمدی بر تاریخ فلسفه غرب (یونان و روم)
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق محفوظ است؛ استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
info@iranbalkan.net
پشتیبانی توسط: خبرافزار