صفحه اول     سیاسی     اقتصادی     اجتماعی     ورزشی     فرهنگی     تصویری     تماس با ما     تبلیغات     پیوندها     RSS  
سه شنبه، 4 تیر 1398 - 19:15   
  تازه ترین اخبار:  
 
 آخرین مطالب
  بازیهای اروپایی در بلاروس
  حمله آمریکایی ها به زمین‌های زراعی رومانی
  جشنی با طعم گیلاس‌های بلغارستان
  بررسی تعهدات بین المللی در اجلاس صربستان
  روسیه دومین بازار جهانی اسلحه است
  واکنش جالب برانکو به شکایت پرسپولیس
  پیشنهاد المپیاکو یونان به علیرضا بیرانوند
  ادبیات ما با عرفان و تصوف پیوند خورده است
  پیروزی امام اوغلو در استانبول
  ایوان کلیما را بیشتر بشناسیم
  نشان اتحادیه نویسندگان ترکیه برای یک ایرانی
  عکس/ تشییع جنازه نمادین مرسی در بوسنی
  بزرگترین تجمع اعتراضی در جمهوری چک
  امام اوغلو در انتخابات استانبول پیروز شد
  پرسپولیس/ تماس با سرمربی سابق تیم آلبانی
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30248صفحه نخست » گفتگوچهارشنبه، 26 دی 1397 - 20:46
بلاروس و میوه های تکامل فرهنگی
یوری بوندار
  

گفتگو با"یوری بوندار" درباره سفارش‌های "بلاروس فیلم" و تولید ابزارهای موسیقی

 یک سال است که "یوری بوندار" به‌عنوان وزیر فرهنگ مشغول به کار شده است. درِ دفتر او بسته نشده و او به کار کاغذی فرو نرفته است. او در مراسم زیاد و مختلفی همچون افتتاحیه جشنواره‌ها شرکت می‌کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در بلاروس، گرچه او معمولاً زیاد حرف نمی‌زند ولی همیشه لبخندی بر لب دارد. ما با وزیر فرهنگ درباره آینده این عرصه و  علاقه های حرفه‌ای و شخصی او صحبت کردیم.

تکیه‌بر سنت‌های ملی
یک سال است که شما در سمت وزیر فرهنگ مشغول به کار هستید. این دوره چه طور گذشته است؟

نمی‌خواهم اغراق کنم اما امسال سال پرکار و سنگینی بود. نه تنها برای من که برای همه اعضای دولت این‌گونه گذشت. کار وزیر شامل تلاش‌های سخت است. ولی ما باید بفهمیم که فقط با کار منظم وزارت، وجود گروه بزرگ و حرفه‌ای و حمایت هدفمند دولتی، می‌توانیم به نتیجه برسیم. ما همه این عوامل را در اختیار داریم. من تشکیل استراتژی توسعه صنعت در شرایط جدید را به‌ عنوان مهم‌ترین نتیجه می دانم. استراتژی‌ای که به برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی، به اجرای دقیق گرایش سیاسی و تحکیم بناهای ایدئولوژیک کشور جدید مستقل ما معطوف می باشد. فعالیت ثابت حوزه اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. وظایف برنامه‌ای مربوط به افزایش هزینه‌های غیر از بودجه در سازمان‌های فرهنگی، بیش از میزان مقرر اجرا می‌گردد. در پایان سال، افزایش حجم صادرات خدمات به مبلغ بیش از 5 میلیون دلار پیش‌بینی می‌گردد. ( افزایش – به 5،5 %)

   فرمت برگزاری جشنواره‌های با اهمیت تجدید شده است. یادتان هست روزهای فرهنگ اوکراین در مینسک، گومل و آلکساندریا چگونه برگزارشده بودند؟ این روزها با موفقیت برنامه جشن " کوپالیِ"را تکمیل کردند.

   همکاری بین‌المللی درزمینه فرهنگی به مرحله ای جدید و با کیفیت بالا رسیده است. البته این همکاری فقط به برگزاری روزهای فرهنگ  محدود نیست. قراردادهای بین‌المللی با جمهوری قرقیزستان، فدراسیون روسیه، سلطان عمان، جمهوری اکوادور و جمهوری ازبکستان، با محتوای واقعی تنظیم  و امضاء شده است.

   سال 2018 به ابتکار خوب کتابخانه ملی در رابطه با انجام اقداماتی به مناسبت 400 سالگی " بوکوار"، معروف است. در این چارچوب، معرفی نسخه رونوشت " بوکوار" انجام شده و نمایشگاه منحصر به‌ فردی شامل 1400 نسخه " بوکوار" به 587 زبان خارجی برگزارشده بود.

   ابتکارهای خلاقانه توسعه می‌یابند. مسابقه هنر تئاتری تحت عنوان " جایزه تئاتری ملی"  در قالب جدید برگزار می‌شود. در این مسابقه نه ‌فقط تئاترهای دولتی، بلکه تئاترهای خصوصی می توانند شرکت کنند. در حوزه هنر حرفه‌ای، مسابقه سرودن آهنگ‌ها برای مراسم افتتاحیه و اختتامیه بازی‌های اروپایی سال 2019 برگزار گردید.  بدون شک، مراسم و اقدامات در این زمینه از اهمیت خاصی برخوردارند و در طول سال چنین برنامه‌ها و مراسمی، به انداز کافی برگزار شده بودند. مثلا، اتمام بازسازی 5 ساله موزه " بیالینیتسکی – بیروایا" در شهر موگیلیف از این جمله است. ما نه‌فقط شکل تاریخی بنای معماری( این خانه تاجر "آنتاشکِویچ" بود که در سال 1870 ساخته شد)، بلکه فضای هنری منحصر به فردی را بازسازی کردیم. علاوه بر این، امکان اجرای پروژه‌های مختلف وجود دارد.

   من می‌خواستم به پروژه‌ای اشاره کنم. شما اطلاع دارید که در برخی کشورها، مشکل پشتیبانی و تجهیز مؤسسات آموزشی با سازهای موسیقی وجود دارد. در سازمان‌های آموزشی، حدود 38 هزار عدد ساز موجود است، ولی بخشی از آن قدیمی شده، یعنی باید تعمیر یا انبارداری شود. رئیس‌جمهور دستور داد که تولید سازهای موسیقی تجدید شود و وزارت فرهنگ موفق شده که این دستور را انجام دهد. ما با تجربه جهانی تولید سازهای دارای کیفیت بالا دریکی از سازمان‌های ویژه که مشغول به تولید و تعمیر ساز است، آشنا شدیم و کارخانه پیانو را تأسیس کردیم. اجراکنندگان و خبرگانی که در یک از نمایشها شرکت نمودند، از کیفیت موسیقی و صوتی قدردانی کردند. مهم این است که اقدامات ذکرشده ( و اقدامات دیگر) بخش‌های متفاوت نگاه استراتژیکی است که دولت ما در خصوص فرهنگ دارد – تکیه ‌بر سنت‌های ملی و ارزش‌های مردم ما، خدمت به مردم، تحکیم معنوی و ایدئولوژیک دولت مستقل بلاروس و حمایت از طرف دولت.

سینما: مجموعه سفارش‌ها تشکیل‌شده است
 فرد معروفی صدسال پیش گفت که سینما مهم‌ترین نوع هنر است. آیا امروز نیز این گفته موضوعیت دارد؟
عدم ارزیابی امکانات و منابع سینمایی اشتباه بزرگی است. بدون شک، سینما ازلحاظ سطح تأثیر بر مردم و اثر اجتماعی و روانی پتانسیل، یکی از مهم‌ترین هنرهای عمومی است. ما آمار بازدید از سازمان‌های فرهنگی را تحلیل می‌کنیم. در این ارتباط سینماها جزء پیشگامان هستند. ولی اگر ما پیش‌بینی‌های علمی و داستان‌های علمی تخیلی سال‌های 1950-1960 را بخوانیم، درمی یابیم که نویسندگان معتقد بودند تلویزیون، جایگزین سینما خواهد شد. ولی چنین اتفاقی نیفتاده است. سینمای جهانی به‌عنوان پدیده ای اجتماعی- سیاسی، اجتماعی-روانی در حال بازسازی و تجدید حیات بوده و بلاروس از گرایش‌های جهانی دور نشده است.

امروز در سینمای بلاروس چه اتفاقی می‌افتد؟ این احساس وجود دارد که حتی بازسازی استودیوهای فیلم، به پیشرفت کارها کمکی نکرده است.
 حالا این زمینه مورد اصلاحات سیستماتیک قرار می‌گیرد. هدف از انجام چنین دگرگونی‌هایی – دستیابی به سطح مدرن تولید آثار با سطح بالای فنی و هنری است. طبق دستور دولت، استراتژی توسعه فیلم‌سازی بلاروس تدوین‌شده است. در وهله نخست، منابع دولتی بر اساس رقابت به ساختن فیلم‌های بااهمیت سیاسی ایدئولوژیک و اخلاقی اختصاص می یابد. البته، بازسازی فرایند مهمی بوده است. حالا ما امکانات برای تولید فیلم دیگری داریم و ازنظر فنی، می‌شود گفت که " بلاروس فیلم" استودیویی مدرن است.

   معلوم است که فقط با سفارش‌های دولتی نمی‌ توان از ظرفیت‌های تولیدی بطور کامل استفاده کرد. 8 غرفه، محوطه‌های طبیعی و امکانات تئاتری غنی، امکان ساخت سالانه 15 فیلم را فراهم می‌سازند. ( به‌جز فیلم‌های مستند و انیمیشن). به همین دلیل، فعالسازی ظرفیت‌های تولیدی وظیفه مهمی است. در جریان یک سال بعد از اتمام بازسازی، اثربخشی استودیو فیلمبرداری به ‌مراتب افزایش یافته است. صحبت در کنار درآمد، تحقق حقوق اموال، حجم درآمد و حجم منابع جذب‌شده در میان است. باعث خوشحالی این است که مجموعه سفارش‌ها برای سال آینده مشخص ‌شده است. از روسیه پیش ما می‌آیند. حالا مذاکرات با قزاقستان و چین در مورد تولید مشترک فیلم در حال انجام است. ما در جشنواره‌ها و رویدادهای سینمایی زیادی شرکت می‌کنیم و در این زمینه موفقیتهایی داشته ایم و قراردادهای فروش فیلم‌های ما با برخی از کشورها بسته‌ شده است.

   در حال حاضر، 33 فیلم در چهارچوب سفارش دولتی در حال تولید است. از آن جمله فیلمی درباره زندگی " یانکا کوپالا" به نام " تا زمانی که آسمان هست"؛ و یا فیلمی کمدی بر اساس رمان" لوودمیلا روبلسکایا" با نام "ماجراهای ارباب پرانتیش ویرویچ" است. اخیرا ما با "دمیتری آشتراخان" پروژه‌ای جالب درباره کار بزرگ کادر مخفی از "اوسیپویچی" ( اسم فیلم: " سوپِردیوِرسانت)  برنامه‌ریزی کردیم. این فیلم حادثه ای، درباره جنگ نیست بلکه در این فیلم زندگی مردم نشان داده خواهد شد. اکنون ما ایده ساختن فیلمی درباره بلاروس مدرن را دنبال می کنیم.

بزرگراه "استقلال" (نِزاویسیموستی) در فهرست یونسکو
این موضوعی محرمانه نیست که هر چه آثار بیشتری در فهرست یونسکو وجود دارد، ظرفیت توریستی کشور بیشتر می‌شود. حالا در بلاروس 4 مورد  هست. آیا ما در این زمینه ظرفیت داریم؟ چه چیزی در این راستا انجام می‌شود؟ کدام موانع وجود دارد؟ آیا شانسی هست که بزرگراه استقلال شامل این لیست شود؟

افزایش فهرست یونسکو یکی از معیارهای اجرای برنامه "فرهنگ بلاروس" است. ما باید 5 مورد پیشنهادی را آماده کنیم. در روزهای اخیر خبر خوبی آمده است: در دوازدهمین نشست کمیته بین دولتی حفاظت میراث فرهنگی ناملموس، " تمثال حضرت مریم بودسلاو" جزو فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو قرار گرفت. در آخر سال 2017 همراه با طرف لهستانی فعالیت مربوط به آماده‌سازی نامزدی بین ملیتی " زنبورداری جنگلی بلاروس و لهستان" شروع‌ شده است. من می‌خواستم خاطرنشان کنم که آماده‌سازی درخواست، فرایندی سخت علمی است که طبق آن پژوهش کامل موضوع، نوشتن متن پرونده و تأسیس گروه کاری کارشناسان پیش‌بینی می‌گردد.

   در خصوص بزرگراه استقلال. معرفی عناصر غیرمتعارف می‌تواند باعث بروز مشکلات بزرگی برای به دست آوردن نتیجه مثبت از کمیسیون ICOMOS که بر اساس ارزیابی‌های کارشناسانه، به یونسکو توصیه‌های مربوطه را می‌دهند، می شود. ولی من فکر می‌کنم که با اختصاص بودجه مالی ثابت و رعایت قواعد کنوانسیون یونسکو درباره حفاظت میراث فرهنگی و همچنین با شرکت فعال شهرداری شهر مینسک، وزارت امور خارجه و سازمان‌های دیگر، امکان پیوستن بزرگراه استقلال به فهرست یونسکو وجود دارد.

   علاوه بر این، من می‌خواستم خاطرنشان سازم که تمایل اضافه کردن تأسیسات کشور به فهرست یونسکو، فقط به منظور توسعه توریسم نیست. وجود چنین تأسیساتی یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل حافظه تاریخی ملت، تقویت هویت ملی و فعالیت کامل در فضای فرهنگی منطقه‌ای و جهانی است. مردم بلاروس حق " داشتن نام مردم" را گرفتند.  نشان دادن سهم بالای مردم ما در شکل‌گیری میراث فرهنگی جهانی از این جمله است.

سال‌ها در بلاروس برنامه " کاخ‌های بلاروس" اجرا می شد. در حال حاضر در این راستا کدام اقدامات انجام می‌گیرد؟ به نظر شما آیا سپردن میراث فرهنگی و تاریخی به دست‌ بخش خصوصی تصمیم درستی هست یا خیر ؟
برنامه " کاخ‌های بلاروس" 2012-2018 در سال 2016 متوقف‌شده بود، چون‌که برنامه دولتی" فرهنگ بلاروس" در همین سال تصویب گردید. طبق آن برنامه، مبلغ  57  میلیون روبل بلاروس در بودجه محلی و دولتی برای بازسازی آثار تاریخی در نظر گرفته شده است. فعالیتهای مربوط به بازسازی آثار تاریخی در سراسر کشور انجام می‌شوند. کاخ‌ها در " نووگرودوک"، " گلشانی"، " کرِوو"، کلیسایی در شهر " پولوتسک" و ... از این جمله است.

   همچنین ما منبع مالی دیگری داریم و آن بنیاد حمایت از فرهنگ و هنر وابسته به ریاست ‌جمهوری بلاروس است. ما از این بنیاد سالانه بیش از یک و نیم میلیون روبل برای واحد ها و سازمان های مهم می‌گیریم.  امسال این پول به مصرف حفاظت از خرابه‌های کاخ سابق " ساپِگا" و قطعات کاخ در" کرِوو" و به بازسازی کاخ در " کوسووو" رسیده است. در سال گذشته، این منابع مالی، صرف بازسازی و تنظیم کلیسای " کالوژا" در شهر گرودنو شده بودند. این مثال‌ها تأیید می‌کنند که فعالیت مربوط به بازسازی کاخ‌ها در جریان است.

در مورد دومین سؤال: در بلاروس 21 % از ارزش‌های تاریخی و فرهنگی خصوصی است. این بازهم کم نیست. اما از طرف دیگر، اگر واقع‌بینانه نگاه ‌کنیم، نمی توان همه آثار معماری که نیاز به بازسازی دارند را صرفا با هزینه‌های دولتی، مورد بازسازی و مرمت قرار داد. به همین دلیل، من حتی می‌خواستم که سهم خصوصی افزایش یابد. چون ازنظر حفاظت از ارزش‌های فرهنگی، همه‌چیز تحت نظارت دولت است. انجام فعالیت در محل دارای ارزش فرهنگی، بدون تأیید پروژه و تعیین سرپرست علمی هماهنگی فن‌آوری‌ها، برای حفظ ظاهر اینگونه  ساختمانها غیرممکن است. مردمی که آمادگی سرمایه‌گذاری در این موضوعات را داشته باشند، از طرف ما، پشتیبانی و حمایت خواهند شد.

به بودجه امید داشته باش، ولی خودت کارکن
بهینه سازی صنعت شما ظرف چند سال اخیر در جریان است. آیا این تا حدودی بر روی دستمزد کارگران تأثیر گذاشته است؟
بهینه‌سازی  حوزه فرهنگی در سال‌های 2013-2014 انجام گردید. شبکه سازمان‌های فرهنگی دولتی و محلی موردبررسی قرار گرفته است. در سطح دولتی و محلی، به هم پیوستن سازمان‌ها انجام شد که امکان کاهش مخارج را فراهم آورد. در مناطق پرجمعیت انجام استانداردهای اجتماعی، توسط سازمان‌های فرهنگی فعال، اجرا می‌گردد. نیروهای تولیدی و هنری اصلی حفظ ‌شده‌اند.

   درعین‌حال، من معتقدم که فرایند بهینه‌سازی معنی عمیق‌تری دارد: این جست‌وجوی دائمی روش‌های مؤثر کار و استفاده از منابع کاری، کاهش هزینه‌ها، افزایش سهم درآمد خارج از بودجه است. موفقیت تحقق این وظایف در دست‌های رئیس سازمان فرهنگ است، چون‌که رفاه اقتصادی سازمان، بستگی به او دارد. امروز نشستن در دفتر و شکایت به عدم وجود منابع مالی، غیر قابل قبول است. سازمان‌های فرهنگی، امتیازات مالیاتی از طرف دولت و امکانات فراوانی برای تحقق پروژه‌های غیر انتفاعی، جذب شرکا و کمکهای مالی در اختیار دارند.  مثال‌های مثبت زیادی وجود دارد. امروز ما می‌بینیم: حقوق میانگین در کشور در این زمینه، طبق نتایج 9 ماه سال جاری  562 روبل است و همان رقم برای سازمان‌های در سطح جمهوری (دانشگاه‌ها، تئاترهای برجسته و موزه‌ها، و غیره) به 760 روبل رسیده است. چرا چنین تفاوتی وجود دارد؟ مورد دوم ربطی به افزایش منابع مالی خارج از بودجه دارد. طبیعی است که اگر موسسه‌ای به‌طور منظم کار کند، منابع بیشتری برای افزایش حقوق و دستمزد خواهد داشت.

شنیدن و گوش دادن
معمولاً مردم با کدام مشکلات و سؤالات، زنگ دفتر شما را به صدا در می آورند؟  
با موضوعات مختلف. گاهی اوقات نمی‌شود حدس زد، آدم چه سؤالی می تواند داشته باشد. وقتی ملاقات با وزیر هماهنگ می‌گردد، معمولا موضوع اعلام نمی‌شود. مردم با ایده‌ها و پروژه‌های هنری یا با درخواست حمایت می‌آیند. مردم می‌آیند که حرفهایشان شنیده شود. فعالان در زمینه هنری که تمایل گرفتن جایزه دولتی دارند، می‌آیند. همچنین، بخشی از مردم می‌آیند که ارتباط مستقیمی با زمینه کاری ما ندارند و مشکلات آن‌ها مربوط به نقص کار مترجمان محلی است. من به هیچ‌کسی جواب منفی نمی‌دهم، تلاش می‌کنم متوجه بشود، توضیح بدهم و کمک کنم. من اعتقاد راسخ دارم تا زمانی که کمک از زندگی جدا نشود، کار به‌ طور مؤثر پیش می‌رود. چنین شکلی از کار، امکان درک و فهم مشکلات مردم را فراهم می‌سازد. این موضع روشن رئیس‌جمهور ما است و ایشان آن را به‌طور مداوم اعلام می‌کند.

   شاید برخی فکر ‌کنند که وزیر فرهنگ باید در وهله نخست، روی حوادث مهم مانند جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های پراهمیت متمرکز شود. من موافق هستم، اما به من اعتماد داشته باشید، که توسعه نهادهای منطقه‌ای، باشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز صنایع‌دستی و غیره نیز بسیار مهم و مفید است. من برای این کار وقت زیادی را مصرف می‌کنم.

هر وزیر غالبا تصمیمات سختی می‌گیرد. آیا شما مشاورانی هم دارید. کدامیک از هنرمندان معاصر، در نزد شما دارای اعتبار بالاتری هستند؟
من اطمینان دارم که در امور هدایت درزمینه فرهنگی هیچ تصمیمی آسان نیست. هر هنرمندی، دارای شخصیت ویژه‌ای است که خیلی حساس است و برای هر نفر باید روش‌های حمایت و حرف‌های مناسب پیدا کنم. انتخاب نخبگان و اولویت‌بندی، کاری بسیار سخت است و در این فرایند هیچ جایگاهی برای ترجیحات شخصی وجود ندارد.  

   در جریان تصمیم‌گیری، من تلاش می‌کنم نصیحت‌های خبرگان را دنبال کنم. ما در وزارت 12 فرد خبره داریم. این جمع هم شورای بنیاد حمایت هنر و فرهنگ رئیس‌جمهور و هم شورای بنیاد ویژه رئیس جمهور در حمایت از جوانان با استعداد و شورا های تخصصی هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتری و ... است.

   هر شخصیت هنری برای من دارای اعتبار ویژه‌ای است. عمدا نمی‌خواهم فردی را انتخاب کنم زیرا احتمالا این نتیجه درست نخواهد بود. ولی چیزی که من می‌دانم این است که خداحافظی باشخصیت‌های برجسته  مانند "ایگور لوچنوک"، "الکساندر تیکانویچ"، "ادوارد زاریتسکی"، "تامارا نیزنیکوا" و دیگران، بسیار سخت است. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

آیا شما معمولا با جوانان یا با مردم باتجربه گفتگو می‌کنید؟
من فکر می‌کنم که توانایی یافتن تصمیم مشترک، گوش دادن، و شنیدن مخاطب، از جمله حضوصیات جهانی است که هرکس به آن‌ها احتیاج دارد. من از والدین خودم تشکر می‌کنم که مرا با چنین ویژگی‌هایی تربیت کردند و من از تجربه کار در دانشگاه بسیار سپاسگزار هستم. ولی بازهم تکرار می‌کنم: دیدن یک نفر در مقابل خود، تلاشها و کمک، از مهم‌ترین عوامل ارتباطات است.

   با جوانان خصوصا جوانان هنرمند، ما به آسانی گفت‌وگو می‌کنیم. آن‌ها مردمی باانگیزه، پیشرفته و هدفمند  هستند. پشت سر آن‌ها آینده فرهنگ بلاروس است. و اگر من فرد جوانی را با چشم‌های سوزان ببینم، همیشه سعی می‌کنم به او کمک کرده و شرایط لازم برای تحقق ایده‌هایش را ایجاد کنم.

قارچ، گربه و دوچرخه
آیا در شرح‌حال شما حادثه‌ای هست که دوست داشته باشید آن را فراموش کنید؟  یا تصمیماتی که باعث خجالت شده‌اند؟
خدا را شکر که من از این‌گونه تصمیمات ندارم. ولی بازهم حکمت و خرد با تجربه می‌آید. اشتباهات اجتناب‌ناپذیر نیستند، اما نباید از آنها ترسید. مهم این است که چنین اشتباهاتی سر وقت، درست و اصلاح شود. هنگامی که فرصتی  برای توقف و تفکر پیدا می‌شود، متوجه می‌شوی کدام موارد را به‌ نحو دیگری انجام می‌دادی یا اصلاً چیزی نمی‌گفتی. خوشبختانه، من سرنوشت ها را نشکستم و فکر می‌کنم که می توانم به چشم‌های مردمی نگاه کنم که با آن‌ها کارکرده بودم و حالا کار می‌کنم.

شما اغلب وظیفه ‌دارید در کنسرت‌ها و مراسم فراوانی شرکت نمایید. آیا سالن‌ها و تئاترهایی وجود دارند که شما در آن روح خود را آرام کنید؟ وزیر چه سرگرمی‌های دیگری دارد؟
من انسان بسیار خوشحالی هستم، چون‌که کار من با علاقه های من یکسان است. کار درزمینه فرهنگی انتخاب آگاهانه من است. وقتی‌که در سال 2001 امکان استفاده از مهارت‌های حرفه‌ای به وجود آمد، من با کمال میل موافقت کردم. من از تئاتر و نمایشگاه‌ها نه‌ فقط در ارتباط با  امور کاری بازدید می‌کنم. من با دانشگاه هنر ارتباط دارم. در این دانشگاه پروژه‌های جالبی وجود دارند و من به همه این موارد نه ‌فقط به‌ عنوان وزیر، علاقه دارم. مثل هر آدمی، من علاقه‌های ساده ای دارم: از جمع آوری قارچ در تابستان لذت می‌برم. روزهای تعطیل سوار دوچرخه می‌شوم. همچنین من 2 تا گربه دارم.

 در سال وطن کوچک من نمی توانم درباره محل تولد شما سؤالی نداشته باشم.
 من در وطن کوچکم، زندگی می‌کنم. من در شهر مینسک به دنیا آمدم. دوره کودکی در خیابان "وارواشِنیا" گذشت. حالا این خیابان "ماشِرو" است. اکنون در آنجا آکادمی وزارت کشور واقع است. تا سال 1978 این مجموعه ساختمانها، مسکونی بود. من عاشق پیاده‌روی‌های با پدر و مادر در کنار رودخانه "سویسلوچ" در پارک " گورکی" بودم. رژه ها یکی از جالبترین خاطرات دوره کودکی من است. مامان همیشه دانشجویان آنجا را می‌گرفت و من با آن‌ها می رفتم، برای من یک جشن واقعی بود.

   بعدا ما به خیابان " کولاسا" کوچ کردیم. در این خیابان خانه خوبی بود که در آن هنرمندان، دانشمندان و نویسندگان زندگی می‌کردند. همسایه ما نویسنده کودکان "ویتالی وُلسیکی" بود که کتاب خود را "خورشید نزدیک است " به من هدیه داد. او فردی  بسیار خوشحال و باز بود  و همیشه فرصتی را برای صحبت فراهم می کرد.

   مینسک تغییر کرده است. من از کودکی شهر خودم را دوست دارم و درعین‌حال من از مقامات شهر بسیار   تشکر می‌کنم. حالا که منطقه‌ای سبز برای پیاده‌روی در کنار رودخانه " سویسلوچ" و دریاچه "کومسومولسکی" ساخته است. بیست سال پیش، این نکته را فقط در افکار و خیال خود داشتیم.

شرح‌حال:
 در سال 1973 در شهر مینسک به دنیا آمد.
در سال 1997 دانشکده حقوق دانشگاه دولتی بلاروس  ( رشته "حقوق" ) با موفقیت به پایان رساند،
در سال 2007 انستیتوی خدمات دولتی آکادمی هدایت وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری را به اتمام رساند،
از سال 2001 در دانشگاه هنر به‌عنوان استاد کار می‌کرد.
در روز 28 فوریه سال 2013 به سمت رکتور) رئیس( دانشگاه مذکور منصوب شد.
از روز 29 سپتامبر سال 2017 به‌عنوان وزیر فرهنگ مشغول به کار شد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیینده ترین مطالب
  عکس/ تشییع جنازه نمادین مرسی در بوسنی
  امام اوغلو در انتخابات استانبول پیروز شد
  نشان اتحادیه نویسندگان ترکیه برای یک ایرانی
  بزرگترین تجمع اعتراضی در جمهوری چک
  ایوان کلیما را بیشتر بشناسیم
  پیروزی امام اوغلو در استانبول
  واکنش جالب برانکو به شکایت پرسپولیس
  پیشنهاد المپیاکو یونان به علیرضا بیرانوند
  بررسی تعهدات بین المللی در اجلاس صربستان
  ادبیات ما با عرفان و تصوف پیوند خورده است
  روسیه دومین بازار جهانی اسلحه است
  حمله آمریکایی ها به زمین‌های زراعی رومانی
  جشنی با طعم گیلاس‌های بلغارستان
  بازیهای اروپایی در بلاروس
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق محفوظ است؛ استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
info@iranbalkan.net
پشتیبانی توسط: خبرافزار