صفحه اول     سیاسی     اقتصادی     اجتماعی     ورزشی     فرهنگی     تصویری     تماس با ما     تبلیغات     پیوندها     RSS  
چهارشنبه، 1 آذر 1396 - 18:20   
  تازه ترین اخبار:  
 
 آخرین مطالب
  شریعتی چالشگر آگاهی‌بخش
  یونان و مقدونیه؛ مذاکرات بی‌حاصل!
  فرصت‌ها و تهدیدهای روابط ایران و اروپا
  بزرگداشت استاد شهریار در استانبول
  افت فاحش شجاعی از نظر سایت یونانی
  تعویق دادگاه رضا ضراب/ سقوط لیر ترکیه
  راه‌اندازی بزرگترین کارخانه خودروسازی بلاروس
  ادای احترام اسلوونیایی ها به جان باختگان ایرانی
  رومانی در آستانه خرید سیستم موشکی پاتریوت
  سوروس مجارستان را به دروغگویی متهم کرد
  آغاز هفته فیلم اروپایی در تبریز
  اجرای پروژه مشترک ایران و لهستان در اصفهان
  مخاطرات اروپای بدون آلمان
  برانکو: همیشه پیروز شدن کار ساده‌ای نیست
  بیگانگی با ادبیات کهن
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27088صفحه نخست » گفتگوشنبه، 13 آبان 1396 - 17:05
روابط پیچیده تاتارها و مسلمانان در لهستان
کنراد پدزیویاتر
  

مقدمه مترجم
لهستان به منزله یکی از مهم ترین کشورهای اروپای شرقی و مرکزی و پرجمعیت ترین کشور در این منطقه  پس از به قدرت رسیدن جریان ملّی گرای حزب قانون و عدالت ، به عنوان یکی از اعضای تقریبا متمرّد اتحادیه اروپا شناخته می شود و مواضع این حزب در خصوص سیاست های مهاجرت اتحادیه اروپا و مقاومت در برابر پاره ای از تصمیمات این اتحادیه به ویژه در خصوص سهمیه بندی اجباری مهاجران ، این کشور را در ذیل کشورهای دارای پتانسیل واگرایی از اتحادیه اروپا قرار داده است : کشورهایی چون مجارستان و جمهوری چکِ پس از انتخابات پارلمانی اخیر که به روی کار آمدن حزب پوپولیست و ملِی گرای آنو منجر شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) با عطف به موارد فوق آگاهی از آخرین وضعیت جامعه مسلمانان لهستان که بر اساس آخرین برآوردها جمعیتی 30 تا 40 هزار نفره را تشکیل می دهند به ویژه با توجه به فضای اسلام هراسی و بعضا اسلام ستیزی رو به گسترش در قارّه سبز، علاقمندان مسائل اجتماعی و فرهنگی یکی از مهم ترین کشورهای شرق و مرکز اروپا را با آخرین تحولّات در این حوزه آشنا می سازد.

آن چه پیش روی شماست برگردان مصاحبه سایت تحلیلی خبری  اروپای شرقی جدید (New Eastern Europe) با دکتر کنرادپدزیویاتر Konrad Pędziwiatr استاد دانشگاه کراکوف لهستان و متخصص امور اسلام در اروپاست که در بردارنده اطلاعاتی جدید و مفید در باره جمعیت، جایگاه ، تشکل های دینی و مذهبی ، بافت قومی و دیدگاه مردمان بومی لهستان نسبت به مسلمانان ساکن این کشور است که امید است مورد استفاده و بهره برداری کارشناسان امر قرار گیرد.

سید حسین طباطبایی

س ) از شمار مسلمانان در لهستان چه می توانید به ما بگویید؟

ج ) داده های رسمی مرکز آمار لهستان ( مربوط به سال 2011 ) حاکی از حضور حدود پنج هزار نفر مسلمان در این کشور است . البته این اطلاعات مبتنی بر اعلام و پاسخ مردم نیست بلکه صرفا بر اساس آمار ثبت شده رسمی است که سازمان ها و انجمن های مسلمانان لهستان در پاسخ به سوال « چه تعداد مسلمانان در سازمان های شما ثبت شده اند » اعلام کرده اند . مساله اصلی این است که این آمار ثبت شده خیلی قدیمی است و مدت هاست که به روز نشده است و در نتیجه در بردارنده اطلاعات کافی و جامع در این زمینه نیست . من خود کسی را می شناسم که همزمان هم در اتحادیه دینی مسلمانان و هم در لیگ مسلمانان ثبت نام کرده است . از این روست که به باور من این آمار ناقص بوده و قابل استناد نیست.

اگر ما می خواهیم فهم درست تری از این امر داشته و آمار دقیق تری از شمار مسلمانان لهستان داشته باشیم باید در شیوه بررسی و پژوهش خود در این خصوص تغییر ایجاد کرده و شکل سوالات و چارچوب تحقیق را توسعه دهیم . معمولا سوال این است که آیا شما دین خاصی را به عنوان دین خود معرفی می کنید؟ ولی توجه داشته باشیم که طرح این سوال موضوعات دیگری را هم در پی خواهد داشت : به عنوان مثال اگر من مسیحی هستم الزاما به این معنی نیست که مرتب به کلیسا می روم . این چیزی است که اصطلاحا آن را « باور بدون تعبّد » می خوانیم . در مورد مسیحیان شمار کمی هستند که مرتب به کلیسا رفته و در شعائر کلیسایی شرکت می کنند . اگر  این معیار را  در مورد مسلمانان و کسانی که به نوعی وابستگی به اسلام دارند در نظر بگیریم من فکر می کنم ما در لهستان با جمعیت 30 تا 40 هزار نفری مسلمانان مواجهیم که بر اساس محاسباتی است که من با در نظر گرفتن مسلمانانی که از کشورهای دیگر به لهستان آمده اند انجام داده ام .   

س ) در باره لهستانی های مسلمان بگویید ؟ تاتارهای ساکن این کشور.

ج ) در گذشته مطالعات و پژوهش های متعدد از حضور جمعیت 5000 نفره تاتار در لهستان حکایت می کرد . اما نباید از نظر دور داشت که این جامعه ، جامعه ای سالمند است و از این رو در گذر زمان احتمالا از شمار آنان کاسته شده است . من نتیجه تحقیق و بررسی ای را مربوط به سال های 2011 تا 20115 دیده ام که بر اساس آن شمار تاتارهای لهستان 1112 نفر است . کلا حداکثر شما می توانید 2000 نفر را در لهستان بیابید که خود را از نظر ملیت تاتار می دانند . با اینحال آن ها خودشان را در آمارگیری ها همواره به این نام و ملیت معرفی نمی کنند . برخی از آن ها حتی خویش را متعلق به ملیتی جدا  ندانسته و خود را کاملا یک لهستانی معرفی می کنند . ضمنا به تازگی شماری از تاتارهای کریمه به لهستان مهاجرت کرده و در منطقه بیالیستوک ساکن شده اند .

س ) نظر شما در باره آینده جامعه تاتارهای مقیم لهستان چیست ؟ به نظر شما آیا آن ها قادر به حفظ میراث خود خواهند بود؟

ج ) تاتارها از دوران پادشاهی مشترک لهستانی- لیتوانیایی (دوک اعظم لیتوانی) در لهستان زندگی می کرده اند و به درستی به عنوان بخشی از میراث ما محسوب می شوند . از نظر تاریخی بیشتر تاتارها در قلمرو لیتوانی می زیسته اند تا لهستان . شماری از جوامع تاتار در لهستان باقی ماندند ولی در طی تاریخ این جامعه پراکنده شده و به عنوان مثال تعدادی از آن ها به گدانسک مهاجرت کردند . از این رو ، این جامعه تحت فشار شدیدی بود تا در جامعه بزرگ تر جذب شده و تحلیل برود . برای قرن ها آنها از نظر سیاسی یکپارچه بوده ولی هرکدام در جامعه خود زندگی کرده اند . در حال حاضر آن ها در جوامعی آمیخته و متنوع زندگی می کنند و به نحو فزاینده ای با مشکلات و دشواری هایی در حفظ هویت خود مواجه اند . بله ، البته در این تردیدی نیست که هویت آن ها بسیار مستحکم است و این قوم از منابع زیادی برای کمک به حفظ مواریث فرهنگی خود برخوردارند . مواردی همچون کلاس های آموزش زبان و برخی فعالیت های دیگری که در این زمینه در این جامعه انجام می شود . نهایتا باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که تاتارها در لهستان از شناسایی دوگانه ای برخوردارند : آن ها هم به عنوان یک اقلیت قومی در نظر گرفته می شوند و هم به منزله جامعه اصلی مسلمان لهستان شناخته می شوند که به هر حال در شرایط فعلی ، به خودی خود امری کاملا مساله ساز محسوب می شود . تاتارها با وجود روند رو به کاهش جمعیتشان  ، همچنان به منزله شاکله اصلی مسلمانان لهستان شناخته می شوند ولی از نظر آماری،  در بین مسلمانان این کشور در اقلیت محض به سر می برند.

س ) روابط بین تاتارها و مسلمانان تازه وارد در لهستان چگونه است ؟

ج ) روابط بین این جوامع بسیار پیچیده است . دو سازمان اصلی در کشور در این حوزه وجود دارد: اتحادیه دینی مسلمانان ( یا همان MZR که همه پست های صلی آن در اختیار تاتارهاست و تقریبا 15 درصد اعضای آن را مسلمانان تازه وارد به لهستان تشکیل می دهند ) و لیگ مسلمانان . اتحادیه دینی مسلمانان یک زبان و یک فرهنگ دارد که توسط دولت به رسمیت شناخته شده است . آنها دو مسجد تاریخی در کروزینانی و بوچونیکی و یک نمازخانه در بیالیستوک در اختیار دارند و مسئولیت مسجد مدرن و نوسازی در گدانسک و مرکز اسلامی ورشو را بر عهده دارند . این سازمان همچنین وب سایت بسیار پویا و فعالی دارند .

لیگ مسلمانان در سال 2001 و با هدف مقابله با انحصار اتحادیه دینی مسلمانان تاسیس شد . این تشکل به عنوان یک جامعه دینی شناسایی شده و در راستای چالش با اقتدار اتحادیه دینی مسلمانان لهستان،  مفتی خاص خود را دارند. رقابت بین این دو سازمان در سال 2008 به اوج خود رسید . در این سال لیگ مسلمانان در صدد تاسیس مرکز اسلامی در ورشو بر آمد در حالی که مفتی اتحادیه دینی مسلمانان بر اولویت تاریخی مسلمانان تاتار برای ایجاد این مرکز در پایتخت لهستان تاکید داشت .

س) اسلام هراسی در لهستان رو به گسترش است و در عین حال بسیاری از لهستانی ها به طور ناخواسته از کمک به مهاجران و پناهجویان اکراهی ندارند. ارزیابی شما به عنوان کارشناس مسائل اسلام در لهستان از این امر چیست؟

ج )   در سال های اخیر گفتمان های نژاد پرستانه در فضای عمومی لهستان رشد کرده است . من اخیرا مقاله ای با عنوان « اسلام هراسی در لهستان : گزارش ملی 2016 » در خصوص تعداد رو به افزایش حملات به مسلمانان بر اساس آمار رسمی ارائه شده توسط پلیس لهستان نوشته ام که در مجموعه ای از مقالات در استانبول چاپ شده است .

متاسفانه این حملات آنگونه که شایسته بود از سوی دولت جدی گرفته نشد . اخیرا وزیر علوم لهستان خبری مبنی بر فراخوان رئیس دانشگاه ورشو برای تشریح گرایش های رو به رشد نژادپرستی در بین دانشجویان این دانشگاه را با اعلام این مطلب که چنین مساله ای وجود نداشته ، رد کرده است . این در حالی است که گزارش های مستند و و دقیقی از دانشجویانی که مورد تعرض نژادپرستان قرار گرفته اند موجود است . حتی با وجود این که تا کنون موردی از تعرض و حمله به مراکز مذهبی مسلمانان در لهستان وجود نداشته است ، مسلمانان حق دارند در این خصوص احساس واهمه و نا امنی کنند .

س ) آیا آنگونه که شما اخیرا در یکی از مقالات خود نوشته اید بر این باورید که مسلمانان به منزله یک گروه مخوف جدید در جامعه لهستان شناخته می شوند؟

ج ) از برخی جهات آن ها اینگونه اند . در یک مطالعه میدانی در خصوص علاقه و تمایل لهستانی ها به دیگر ملل، عرب ها به همراه رومی ها به عنوان نامحبوب ترین ملت ها در بین لهستانی ها معرفی شده اند. مطالعه ای دیگر که در سال 2015 در باره احساس مردم لهستان از اسلام و مسلمانی صورت پذیرفت و همچنین بررسی در باره احساس شهروندان لهستانی در باره پناهجویان نیز نتایجی مشابه داشت . این یک واقعیت است که اکثریت لهستانی ها علاقمند به پذیرش پناهجویان و مهاجرین در کشورشان نیستند و در مجموع در این کشور از کسانی که مواضع و گفتارهای نفرت انگیز را ترویج می کنند محافظت و حمایت می شود . این گونه از اسلام هراسی در لهستان به منزله یک مسئله و یا مشکل تلقی نمی شود و همچنان بی هیچ مجازاتی با آن تعامل می شود . از این روست که این گروه خود را قدرتمند احساس کرده و فکر می کنند که حق تعدی عملی و گفتاری به دیگران را دارند . حتی غیر مسلمانان نیز این مهم را احساس   می کنند . برای مثال در سال 2015 یک عراقی به اشتباه مسلمان فرض شد و به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و در بیمارستان بستری شد . این روند از سال 2015 به این سو تشدید شده و گزارشات بیشتری از اینگونه حملات منتشر شده است . این خشونت ها از آنجا که فاقد کمپین مخالفی در کشور است عملا پیش پا افتاده و معمولی تلقی شده است . پیش از این کمیسونی پارلمانی برای مبارزه با نژادپرستی و بیگانه هراسی وجود داشت که توسط دولت فعلی که خود به نظر من دارای گرایشات ملی گرایی شدید است ، منحل شد .

س ) آیا تاتارها هنوز در ذیل هویت ملی لهستان محسوب می شوند؟

ج ) بله ، همچنان هستند. آندژی دودا رئیس جمهور لهستان حتی در سال 2015 به مسجد مسلمانان رفت. تاتارها در حالی که دیگر مسلمانان در لهستان « غیرخودی » تلقی می شوند ، هنوز « خودی » شناخته می شوند و رفتار و رویکردی متفاوت نسبت به آنان وجود دارد. گرچه استثنائاتی هم وجود دارد و برخی افراطیون بر این باورند که تاتارها را باید از لهستان بیرون انداخت که میریام شادِد فعال اجتماعی و سیاسی لهستانی سخنگوی این جریان در بین مردم و به ویژه قشر دانشجوی این کشور است.
 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیینده ترین مطالب
  مخاطرات اروپای بدون آلمان
  ادای احترام اسلوونیایی ها به جان باختگان ایرانی
  بیگانگی با ادبیات کهن
  Henry Kissinger: Üçüncü dünya savaşı yolda
  اجرای پروژه مشترک ایران و لهستان در اصفهان
  آغاز هفته فیلم اروپایی در تبریز
  سوروس مجارستان را به دروغگویی متهم کرد
  منافع ملی بر منافع قومی مقدم است
  رومانی در آستانه خرید سیستم موشکی پاتریوت
  تعویق دادگاه رضا ضراب/ سقوط لیر ترکیه
  بزرگداشت استاد شهریار در استانبول
  برانکو: همیشه پیروز شدن کار ساده‌ای نیست
  راه‌اندازی بزرگترین کارخانه خودروسازی بلاروس
  افت فاحش شجاعی از نظر سایت یونانی
  فرصت‌ها و تهدیدهای روابط ایران و اروپا
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق محفوظ است؛ استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
info@iranbalkan.net
پشتیبانی توسط: خبرافزار