صفحه اول     سیاسی     اقتصادی     اجتماعی     ورزشی     فرهنگی     تصویری     تماس با ما     تبلیغات     پیوندها     RSS  
چهارشنبه، 2 اسفند 1396 - 14:27   
  تازه ترین اخبار:  
 
 آخرین مطالب
  مجهول جدید در روابط ترکیه و آمریکا
  مقدونیه خواستار رفع اختلاف با یونان است
  نگرانی مجارستان از مهاجرت مسلمانان به اروپا
  خودبزرگ پنداری
  حمایت اسلوونی از گفت و گوهای دو کره
  آلکساندر ووچیچ به روحانی تسلیت گفت
  8 فیلم ایرانی در جشنواره ای در یونان
  افشاى دوپینگ یک ورزشکار روس در المپیک
  بازداشت ۱۷۰ نظامی در ترکیه
  چالش مهاجرت
  دیدار رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه
  تاسف کوزوو از فقدان اتحاد در اتحادیه اروپا
  راهپیمایی ناسیونالیست‌های بلغارستان
  مرگ مشکوک دانشجوی ایرانی در بلاروس
  لهستان: یهودی ها در هلوکاست دست داشتند
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26929صفحه نخست » اخبار ویژهشنبه، 22 مهر 1396 - 20:29
مرکز تئوری تاریخ، وابسته به دانشکده فلسفه برگزار کرد:
بررسی مبانی اندیشه‏ ی اجتماعی اسلام در بلگراد
در این نشست که از سوی مرکز تئوری تاریخ، وابسته به دانشکده‏ ی فلسفه، ترتیب یافته بود، دکتر «معمر خلیلویچ» رییس گروه تمدن‏ پژوهی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به سخنرانی پرداخت.
  

دکتر «معمر خلیلویچ» در نشست علمی دانشکده‏ ی فلسفه‏ ی دانشگاه بلگراد، فلسفه‏ ی اجتماعی اسلام را میراثی غنی و معطوف به کمال هستی‏ شناختی و سعادت حقیقی جامعه دانست.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) نشست علمی بررسی مبانی اندیشه‏ ی اجتماعی اسلام با محوریت ابن خلدون به عنوان فیلسوف و نظریه‏ پرداز تاریخ، در دانشکده‏ ی فلسفه‏ ی دانشگاه بلگراد، پایتخت صربستان، برگزار شد. در این نشست که از سوی مرکز تئوری تاریخ، وابسته به دانشکده‏ ی فلسفه، ترتیب یافته بود، دکتر «معمر خلیلویچ» رییس گروه تمدن‏ پژوهی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد به سخنرانی پرداخت.

در ابتدای این نشست، دکتر «الکساندر ساویچ»، رییس مرکز تئوری تاریخ دانشکده‏ ی فلسفه‏ ی بلگراد، ابن خلدون را از معروف‏ترین میراث‏داران فلسفه‏ ی اجتماعی اسلامی در غرب دانست و بیان نمود که دیدگاه‏ها و تحلیل‏های تاریخی ابن خلدون امروز هم می‏توانند در جهت شناخت عمیق‏تر حقایق و حوادث جهان اسلام مورد استفاده‏ ی پژوهشگران قرار گیرند.

دکتر «خلیلویچ» که چندی قبل کتاب جدید وی در حوزه‏ ی فلسفه‏ ی اجتماعی اسلام با عنوان «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» به زبان صربی و از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد منتشر شد، نخست به تحلیل پشتوانه ‏های تاریخی و معرفتی اندیشه‏ های ابن خلدون پرداخت. وی همچنین به اختصار اصلی‏ترین چارچوب‏های محتوایی نگارش «مقدمه»ی ابن خلدون را تشریح نمود.

بررسی مبانی اندیشه‏ ی اجتماعی اسلام در بلگراد

پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در بخش دوم از توضیحات خود، اندیشه‏ ی ابن خلدون را متعلق به فضای معرفتی حکمت مشاء در جهان اسلامی دانست. وی اضافه نمود که فلسفه‏ ی اجتماعی اسلام در ادوار متأخر، گستردگی و عمق کم ‏نظیری در سایه ‏ی تأملات بدیع نمایندگاه حکمت اشراق و حکمت متعالیه یافت. «خلیلویچ» به تحلیل بنیان‏های اندیشه‏ ی مترقی اجتماعی خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا پرداخت و تأکید نمود که محققان و اساتید مغرب‏ زمین هنوز به اندازه‏ ی کافی با تعالیم این حکمای سترگ آشنایی دقیق پیدا نکردند. وی ابراز امیدواری کرد که دانشکده‏ ی فلسفه‏ ی دانشگاه بلگراد، به عنوان یکی از قدیمی‏ترین و مهم‏ترین مراکز دانشگاهی اروپای جنوب‏ شرقی، در جهت معرفی روش‏مند حکمای بزرگ اسلام، به خصوص در ضمن مکتب حکمت متعالیه ‏ی صدرالدین شیرازی، گام‏های مؤثر را در آینده بردارد.

پس از سخنان دکتر خلیلویچ، دانشجویان، اساتید و رؤسای چند گروه علمیِ حاضر در جلسه به بحث و گفتگو پیرامون اهمیت فهم و تحلیل دقیق مبانی اندیشه‏ ی فلسفی و اجتماعی اسلام و لوازم معرفتی و فرهنگی آن در جهان معاصر پرداختند.

 

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیینده ترین مطالب
  مجهول جدید در روابط ترکیه و آمریکا
  دیدار رؤسای جمهور ایران، ترکیه و روسیه
  چالش مهاجرت
  خودبزرگ پنداری
  نگرانی مجارستان از مهاجرت مسلمانان به اروپا
  بازداشت ۱۷۰ نظامی در ترکیه
  آلکساندر ووچیچ به روحانی تسلیت گفت
  مقدونیه خواستار رفع اختلاف با یونان است
  حمایت اسلوونی از گفت و گوهای دو کره
  افشاى دوپینگ یک ورزشکار روس در المپیک
  8 فیلم ایرانی در جشنواره ای در یونان
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق محفوظ است؛ استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
info@iranbalkan.net
پشتیبانی توسط: خبرافزار