صفحه اول     سیاسی     اقتصادی     اجتماعی     ورزشی     فرهنگی     تصویری     تماس با ما     تبلیغات     پیوندها     RSS  
چهارشنبه، 22 آذر 1396 - 11:00   
  تازه ترین اخبار:  
 
 آخرین مطالب
  اختلاف بر سر نام جمهوری مقدونیه
  استانبول میزبان سران کشورهای اسلامی
  واکنش "ستاره استقلال" به پیشنهاد یونانى
  برنامه تشکیل اتحاد دفاعی اروپا کلید خورد
  رسوایی فروش سلاح‌های یونانی به عربستان
  عکس/ دو بانوی کروات با پوشش سنتی
  عکس/بزرگداشت داناایلوف بازیگر معروف بلغاری
  مالک آپارتمان ما/ طنزی از عزیز نسین
  عکس/بارش برف سنگین در کرواسی
  عکس/ ادی راما نخست وزیر آلبانی
  سفارت ایران در بلگراد بیانیه صادر کرد
  اعتصاب اطلاعاتی های اسلوونی در لوبلیانا
  ایران در نمایشگاه خیریه «رم اکسپو» رومانی
  نشست کمیته پارلمانی مجالس ایران و بلغارستان
  اظهارات روشنگرانه سفیر ایران در صربستان
- اندازه متن: + -  کد خبر: 26061صفحه نخست » یادداشتجمعه، 26 خرداد 1396 - 01:30
حق با علی(ع) است
رسول منتجب‌نیا
  

در اینکه علی‌ابن‌ابیطالب امیرالمومنین و جانشین پیامبر و الگوی همه مسلمان‌ها و انسان‌ها است جای بحث و تردیدی نیست چون علی علیه‌السلام دست‌پرورده پیامبر است و در خانه پیامبر و تحت تربیت رسول‌الله پرورش یافته و به فرمایش پیامبر تجسم حق و عدالت است. علی علیه‌السلام با حقیقت عجین و همراه است، علی هرگز از حق جدا نمی‌شود و حق از علی جدا نمی‌شود. با توجه به این ویژگی‌ها ایشان منزلت و جایگاهی را در تاریخ به خود اختصاص داده است، منزلتی که از سوی پروردگار به او داده شده و سبب می‌شود که برای همه انسان‌ها چه شیعه باشند، چه اهل سنت، مسلمان باشند یا غیر مسلمان، مرجعی معتمد باشد. برای همه افرادی که می‌خواهند راه کمال را طی کنند، اخلاق و اندیشه و صفات، رفتار فردی و اجتماعی و خانوادگی علی، عبادت و بندگی خدای علی و همه آنچه مربوط به علی علیه‌السلام است، الگو و اسوه است. این حقیقتی است که دانشمندان مختلف در طول تاریخ اسلام اعم از مسلمان و غیرمسلمان ابراز کرده‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) به نقل از اعتماد، از آنجا که بعد از پیامبر، علی در میان ائمه گرامی تنها کسی است که موفق شد ٥ سال حکومت دینی و اسلامی را تشکیل دهد، می‌توان او را نسخه دوم رسول‌الله دانست و مامور به تحقق بخشیدن آرمان‌های پیامبر در سطح جامعه. برای کسانی که می‌خواهند در دنیا حکومت الهی و دینی تشکیل دهند روش و منش او بیشترین تاثیر و نقش را می‌تواند ایفا کند. از جمله در کشور عزیزمان ایران که حکومت دینی با عنوان حکومت علوی روی کار آمده و مسوولان ما این افتخار را دارند که خود را پیرو ایشان می‌دانند و اسوه خود قرار داده‌اند. برای این کشور بیش از همه جا باید علی الگو باشد و آینه‌ای تمام نما به این معنا که صحت و سقم کارها را، درستی و نادرستی افکار و سیاست‌ها و تصمیمات و حق و باطل بودن آنها را تنها باید با الگوی عینی و عملی امیر مقایسه کنیم. مردم‌داری علی و برخورد او با مردم باید اسوه مسوولان باشد. بحمدالله سرمایه بزرگی در اختیار بشریت است. نهج‌البلاغه که حاوی نامه‌ها و حکمت‌ها است و سایر کتب که فرمایشات و گفته‌های حضرت را نقل می‌کنند به عنوان میراث گران‌سنگ در دست همه دولت‌ها و مسوولان است. بعد از قرآن، نهج‌البلاغه که حاوی حکمت امیرالمومنین است باید سند بالادستی برای همه باشد. همه قوانین و مقررات باید با این کتاب و مطالبی مانند نامه علی‌ابن ابیطالب به مالک اشتر انطباق پیدا کنند نه اینکه این جملات و پندها را در تابلو و قاب زرین بنویسیم و بالای سرمان بزنیم. باید تمام سخنان، نوشته‌ها و فرمایشات علی به حاکمان و استانداران و فرمانداران و برخورد او با چاپلوسان و متملقان الگو باشد، باید برخورد او با مردمی که به رسم دیرین خودشان جلوی او خود را ذلیل و خوار می‌کنند الگو باشد، آنجایی که می‌گفت: بروید این کارها را انجام ندهید این موجب غرور مسوولان و خواری مردم می‌شود.

علی(ع) وقتی به حکومت ‌رسید، می‌گوید آیا اکتفا کنم که به من امیرالمومنین بگویند اما در سختی‌ها با مردم مشارکت نداشته باشم؟ وقتی او حاکم می‌شود در کشور اسلامی امنیت را برای همه مردم حتی کفار ذمی زیر پرچم اسلام تامین می‌کند. او امنیت را برای همه می‌خواهد بدون استثنا، چون برای او هیچ کس ویژه نیست، همه یکسان هستند. امیرالمومنین آنجایی در روی آدم‌ها می‌ایستد که بحث بیت‌المال در میان باشد. برادرش عقیل وقتی به دلیل وضعیت بد و عایله‌مندی از او درخواست کمک بیشتری دارد آهن گداخته نزدیک دست او می‌آورد، علی با بیت‌المال اینگونه برخورد می‌کند، با دزدان به هیچ‌وجه تسامح نمی‌کند. نامه‌های بسیاری داریم در نهج‌البلاغه خطاب به فرمانداران متخلف که به‌شدت توبیخ‌شان می‌کند یا آنها را از مقام خود عزل می‌کند. برخورد او با حکومت اما به گونه‌ای است که وقتی بعد از پیامبر با کس دیگری بیعت شد، در خانه نشست و ٢٥ سال صبر کرد و اخلال نکرد و سنگ‌اندازی نکرد و حتی به خلفا مشاوره داد تا زمانی که جمعیت به خانه او هجوم می‌آورند تا از او بخواهند حکومت را در دست بگیرد و می‌گوید که اگر این جمعت نبود، افسار حکومت را بر مرکبش می‌انداختم و نمی‌پذیرفتم. پس علی برای فردفرد انسان‌ها و برای مسلمانان به صورت خاص و برای مسوولان به صورت خاص‌تر باید الگو باشد. برای آنهایی که مستقیم یا غیرمستقیم از طرف مردم انتخاب شدند و بیت‌المال دست آنهاست، آنهایی که در واقع به نمایندگی از مردم امر و نهی و برنامه‌ریزی می‌کنند. آنهاباید خودشان را بیش از هر کسی با این اسوه تطبیق دهند، باید با علی باشند و الا چاره‌ای نیست جز قرار گرفتن در مجموعه باطلان. اگر فکر و اخلاق و عمل با علی منطبق شود حق است اگر نه باطل است، چنان که پیامبر فرمود: علی مع الحق و الحق مع العلی. یاد آوریم پیامبر اسلام را که به عمار یاسر گفت: ‌ای عمار اگر همه مردم از سمتی بروند و علی در مسیر دیگر باشد همه را کنار بگذار و علی را دنبال کن. پس باید برای همه ما مجسم باشد که الگوی عینی است و دولتمردان و مسوولان ما به خاطر داشته باشند که با قدرتی که دارند، باید همیشه و هر لحظه تابلوی روش علی‌ابن‌ابیطالب را همچون آینه‌ای در برابر خود داشته باشند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیینده ترین مطالب
  یونان برخی جزایر خود را تخلیه می کند
  اظهارات روشنگرانه سفیر ایران در صربستان
  ماراتن در بلگراد
  معرفی آثار داستانی مائده مرتضوی در آنکارا
  اوکراین، فقیرترین کشور اروپا
  سفارت ایران در بلگراد بیانیه صادر کرد
  موگرینی و عدم انتقال سفارت چک به بیت المقدس
  عکس/ ادی راما نخست وزیر آلبانی
  کرواسی؛ در اندیشه تکرار روزهای روشن
  روحانی به ترکیه می‌رود
  انقلاب اکتبر به نفع ما بود
  عکس/بارش برف سنگین در کرواسی
  پایان دوره آموزش زبان فارسی در استانبول
  پوتین و اردوغان دیدار کردند
  اجرای موسیقی ایرانی در مسکو
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق محفوظ است؛ استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
info@iranbalkan.net
پشتیبانی توسط: خبرافزار