صفحه اول     سیاسی     اقتصادی     اجتماعی     ورزشی     فرهنگی     تصویری     تماس با ما     تبلیغات     پیوندها     RSS  
پنجشنبه، 7 اردیبهشت 1396 - 20:17   
  تازه ترین اخبار:  
 
 آخرین مطالب
  دانشجویان صرب در جشنواره فیلم فجر
  اورهان پاموک: عاشق تناقض هستم
  تسهیلات تحصیلی ایران برای دانشجویان ترکیه‌ای
  آتن در ایران نمایشگاه‌های هنری برپا می کند
  دموکراسی به معنی نبود مخالف نیست
  آمار بازدید از موزه‌های روسیه
  تفاهمنامه بنیاد سعدی و دانشگاه بلگراد امضا شد
  واکنش سناتور روس به تهدید هسته ای انگلیس
  رییس دانشگاه زنیتسای بوسنی در تهران
  بازدید نماینده ایران از دانشگاه کریک قلعه ترکیه
  جشن مبعث حضرت رسول اکرم(ص) در لهستان
  پیام تسلیت سفیر ایران در ورشو به مناسبت درگذشت خانم هلن استلماخ
  عکس/ بندبازی در مونت بلانک!
  عکس/ شستشوی مجسمه لنین در روسیه
  عکس/ شلیک توپ به افتخار ملکه بریتانیا
- اندازه متن: + -  کد خبر: 24284صفحه نخست » کتابخانه ایرباجمعه، 30 مهر 1395 - 23:27
پنج نمایشنامه‌
ائوریپدیس
  

مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های «ائوریپدیس» در قالب یک کتاب از سوی انتشارات «نی» منتشر شده است.

در این مجموعه، نمایشنامه‌های مدئا، ایپولیتوس، الکترا، زنان تروا و باکخانت‌ها که بی‌گمان در شمار بزرگترین دستاوردهای این نویسنده یونانی بوده، به چاپ رسیده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) این آثار، تفکر و دغدغه‌های انسانی شاعر بزرگ یونانی را به ما نشان می‌دهد. در بخشی از کتاب آمده است:«از نمایشنامه‌نویسان یونان باستان هیچ‌یک به‌اندازه‌ ائوریپیدس برای خواننده‌ امروزی سخن گفتنی ندارد. مضامین عمده‌ آثار او: ستمدیدگی زنان، قساوت و بیهودگی جنگ و درماندگی و ابتذال فاتحان، تعارض میان آزادی و نظم، ایمان و عقل و احکام جزمی و واقعیت، هنوز هم انسان امروزی را به خود مشغول داشته است. نمایشنامه‌های او به یاد ما می‌آورد که انسان بودن به چه معناست».

ارسطو او را تراژیک‌ترین نمایشنامه‌نویس می‌خواند و برخی دیگر او را نخستین شاعر دموکراسی لقب داده‌اند. ائوریپیدس هنرمندی سنت‌شکن بود. او هسته‌ اصلی اسطوره را حفظ می‌کرد، اما در روایت داستان و پردازش شخصیت‌ها راه خود را می‌رفت. زمانه‌ ائوریپیدس با ظهور فیلسوفانی چون سقراط و پروتاگوراس جهش بزرگی در فرهنگ یونان پدید آورد و این تحول در هنر آن زمان، خاصه در تراژدی‌های ائوریپیدس بازتاب یافت. او متفکری شکاک بود، ذهنی جستجوگر داشت که با پاسخ‌های متعارف قانع نمی‌شد. بسیاری از باورهای اهل زمانه را آماج تردید و انتقاد می‌کرد و از همین روی میان مردم هم‌روزگار خود چندان محبوبیتی نداشت. قدر والای او در قرن چهارم شناخته شد و بار دیگر در قرن بیستم در کانون توجه قرار گرفت. نمایشنامه‌نویسان رمی، از جمله مشهورترین ایشان یعنی سنکا ائوریپیدس را استاد و راهنمای خود می‌شمردند و میراث او از طریق ایشان به نمایشنامه‌نویسان عهد رنسانس رسید.»

پنج نمایشنامه
ائوریپیدس
ترجمه: عبدالله کوثری
نشر: نی
قیمت : 58 هزار تومان
نوبت اول: 1395

محمود فاضلی / ایران بالکان (ایربا)

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
 
 پربیینده ترین مطالب
  تسهیلات تحصیلی ایران برای دانشجویان ترکیه‌ای
  اتحادیه اروپا خواستار تغییر مناسبات با آنکارا شد
  احتمال تغییرات در کابینه ترکیه
  دموکراسی به معنی نبود مخالف نیست
  عکس/ آغاز فصل چرای احشام در مجارستان
  عکس/ شستشوی مجسمه لنین در روسیه
  دانشجویان صرب در جشنواره فیلم فجر
  عکس/ شلیک توپ به افتخار ملکه بریتانیا
  عکس/ بندبازی در مونت بلانک!
  بازدید نماینده ایران از دانشگاه کریک قلعه ترکیه
  تفاهمنامه بنیاد سعدی و دانشگاه بلگراد امضا شد
  رییس دانشگاه زنیتسای بوسنی در تهران
  پیام تسلیت سفیر ایران در ورشو به مناسبت درگذشت خانم هلن استلماخ
  آتن در ایران نمایشگاه‌های هنری برپا می کند
  اورهان پاموک: عاشق تناقض هستم
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق محفوظ است؛ استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
info@iranbalkan.net
پشتیبانی توسط: خبرافزار