صفحه اول     سیاسی     اقتصادی     اجتماعی     ورزشی     فرهنگی     تصویری     تماس با ما     تبلیغات     پیوندها     RSS   پنجشنبه، 20 بهمن 1390 - 23:15   
  تازه ترین اخبار:نواک جووکویچ برنده جایزه لوریوس شد     سفیر ایران: می توانیم به منافع آمریکا حمله کنیم     مخالفت دولت ائتلافی یونان با ریاضت های جدید     ترکیه در پی تشکیل ائتلاف جهانی ضد بشار اسد     احمد داود اوغلو در کنفرانس مونیخ چه گفت؟      سعید نورسی کیست؟     Macaristan'dan Hırvatistan'a gaz yardımı      شاراپووا: فرصت‌های خوبی دارم و به المپیک فکر می‌کنم     افزایش ریسک خروج یونان از یورو به 50 درصد     موج شدید سرما در اروپا /36 نفر در رومانی یخ زدند!     مورینیو در ترکیه به ترکی صحبت می کند!     داووداغلو: برگزاری کنفرانس جهانی درباره سوریه     عکس/ تصویری جالب از مقام اقتصادی یونان     گورباچف: اکنون زمان تغییر سیستم روسیه است     رییس تشکیلات امنیتی رومانی: نخست وزیر جدید!     آنکارا: ورود هواپیمای نظامی فرانسوی ممنوع!     چرا دنیزلی به برج میلاد رفت؟     بسیروویچ: پیشنهاد ایران را پذیرفتم     ۳۰ ماه زندان در انتظار هکر مجارستانی     مجارستان: کمبود 20 میلیارد یورو اعتبار بین المللی       
 آخرین مطالب
  نواک جووکویچ برنده جایزه لوریوس شد
  سفیر ایران: می توانیم به منافع آمریکا حمله کنیم
  مخالفت دولت ائتلافی یونان با ریاضت های جدید
  ترکیه در پی تشکیل ائتلاف جهانی ضد بشار اسد
  احمد داود اوغلو در کنفرانس مونیخ چه گفت؟
  سعید نورسی کیست؟
  Macaristan'dan Hırvatistan'a gaz yardımı
  شاراپووا: فرصت‌های خوبی دارم و به المپیک فکر می‌کنم
  افزایش ریسک خروج یونان از یورو به 50 درصد
  موج شدید سرما در اروپا /36 نفر در رومانی یخ زدند!
  مورینیو در ترکیه به ترکی صحبت می کند!
  داووداغلو: برگزاری کنفرانس جهانی درباره سوریه
  عکس/ تصویری جالب از مقام اقتصادی یونان
  گورباچف: اکنون زمان تغییر سیستم روسیه است
  رییس تشکیلات امنیتی رومانی: نخست وزیر جدید!
- اندازه متن: + -  کد خبر: 2345دوشنبه، 1 شهریور 1389 - 14:01
نقدی بر "راز" شبکه 4
حامد صادقی
  

ایربا - گروه گزارش و تحلیل: شب گذشته ویژه برنامه راز شبکه چهار سیما با اجرای نادر طالب زاده به مسئله جنگ بوسنی و حضور ایران و ایرانیان در آن ماجرا اختصاص داشت.

به گزارش پایگاه تحلیلی - خبری ایران بالکان (ایربا) آنچه در پی می آید یادداشت نقادانه حامد صادقی، کارشناس ارشد مسائل بالکان برای ایربا درباره این برنامه است:

دیشب فرصتی دست داد پس از مدت ها تلویزیون نگاه نکردن، بنشینم و برنامه ای را که درباره بوسنی بود و مجری اش نادر طالب زاده و میهمانش حاج سعید قاسمی؛ تا آخر ببینم.

دیدن همین برنامه بهانه ای شد برای نوشتن یادداشتی کوتاه برای سایت ایران بالکان. 

 تهیه و پخش برنامه های مشابه آن چه دیشب شاهد آن در شبکه چهار سیما بودیم صرف نظر از برخی خطاهای غیرقابل چشم پوشی، بی تردید و بی هیچ گفتگویی مثبت است. ایران برای بوسنی زحمات زیادی کشید و فشارهای فراوانی متحمل شد اما در عرصه بده بستان های بین الملل هیچ بهره ای از آن زحمات نبرد.

اغراق نیست اگر بگویم روزی نیست که در رسانه های ترکیه برنامه ای درباره بوسنی نباشد.شبکه های مختلف تلویزیونی درباره گذشته و آینده بوسنی و سرنوشت مسلمانان بوشنیاک میزگردهای متعدد برگزار می کنند، خبرهای مهم بالکان در بخش های خبری مکرر بیان می شود و سایت ها و روزنامه های گوناگون با اعزام خبرنگاران خود به منطقه بالکان و به ویژه بوسنی گزارش ها و برنامه های متنوعی تهیه می کنند. در چنین اوضاعی و با درنظر داشتن شعارهای جهان شمول ایران باید خوشحال بود که در معرفی وضعیت مسلمانان بوسنی، بالاخره گه گاه، برنامه هایی از تلویزیون ما هم پخش می شود.

اما من فکر می کنم انسان در هر کاری که می خواهد انجام دهد باید صادق باشد. هدف ما پر کردن برنامه و مرور سطحی بر حوادث نباید باشد. با دیدن برنامه دیشب احساسی که به بیینده دست می داد همین بود. یعنی برنامه ای ساخته شده بود با هدف باری به هر جهت. حاج سعید قاسمی که وجودش یادآور رشادت های سرداران شهید دفاع مقدس است، جز بیان خاطرات جسته گریخته ای از سفر به بوسنی، آن هم در بیست سال پیش سخن دیگری نداشت.

او اگر پیش از برنامه حداقل دو سه گزارش درباره یوگسلاوی و مسایل مربوط به جداشدن بوسنی از پیکره این کشور قدرتمند بلوک شرق را مطالعه می کرد، هیچگاه میلوشوویچ را رهبر صرب های بوسنی نمی نامید و یا در به یاد آوردن نام راتکو ملادیچ دچار زحمت نمی شد.

نادر طالب زاده اما به نظر می رسد موضوع آخرالزمان و مهدویت و بد بودن تمام اقدامات غرب و لزوم پرونده ساختن برای همه دولت های غربی را دغدغه اصلی خویش ساخته است. شاه بیت همه گفته ها و اندیشه های او در برنامه شب گذشته یکی از همین موضوعات بود.

برادران بزرگواری مانند ایشان که به هرحال خود را موظف به ساخت برنامه هایی در خصوص مسلمانان بوسنی می دانند باید از این آگاهی حداقلی برخوردار باشند که در بوسنی صربها و کروات ها و مسلمان ها با هم زندگی می کنند و جنگ خانمان براندازی هم که در بوسنی به وقوع پیوست میان این سه قوم بود. پس از گذشت این همه سال نمی توان به راحتی پذیرفت که در تلویزیون ایران گفته شود صربستان به بوسنی حمله کرد. بین صربستان و بوسنی هیچگاه جنگی درنگرفت. جنگ میان مسلمانان، صرب ها و کروات های بوسنی بود و هر کدام از این ها هم از سوی دولت یا دولت هایی حمایت می شدند. صرب ها از سوی صربستان، کروات ها از سوی کرواسی و مسلمانان از سوی کشورهای اسلامی.

من هنگام مشاهده برنامه دیشب علاوه بر نارضایتی از خطاهایی که در بیان مسایل تاریخی و ذکر آمارها  احساس می کردم مدام در این فکر بودم خانم محترمی که پیامک ها را دسته بندی می کرد در حقیقت از چه وظیفه ای برخوردار بود. گذشته از برخی سوال ها که به نظر می رسید با کلی چسب و سریش به برنامه چسبانده می شوند، معلوم نبود وقتی پاسخی به سوال ها داده نمی شود اصولا چرا باید مردم را به بازی گرفت و از آن ها تقاضای طرح سوال کرد.

نوباوه و محمودیان نیز از دیگر شرکت کنندگان حضوری یا تلفنی برنامه دیشب بودند که انتظار می رفت با توجه به حضور جدی شان در مسایل بوسنی مطالب مبتنی بر حقایق تاریخی و پژوهش های علمی را بیان کنند که متاسفانه چنین نبود. در روزگاری که سران بوسنی به رغم تمام حمایت های ایران، با جدیت از قطعنامه سازمان ملل علیه ما دفاع می کنند، چه جای پرداختن به مسایل احساسی مانند این است که پل ارتباطی ما با مردم بوسنی اذان بود یا یکی از مسلمانان بوشنیاک را دیدیم که عکسی از امام خمینی را در تقویم سررسید خود داشت.

والعاقبه للمتقین

حامد صادقی - ایران بالکان (ایربا)

   
  

اخبار مرتبط:

نظرات کاربران: 43 نظر (فعال: 33 ، در صف انتشار: 0، غیر قابل انتشار: 10)
مرتب سازی بر حسب ( قدیمیترین | جدیدترین | بیشترین امتیاز | | بیشترین پاسخ | کمترین پاسخ)
* نام: محسن             کشور: پنجشنبه، 28 مرداد 1389 - 02:34
نظر: یادداشت دقیق و صحیحی بود.

بنده شخصا به دو عزیز یاد شده یعنی حاج سعید و حاج نادر ارادت دارم اما مطالبی که در نوشته شما بود کاملا دقیق و صحیح است؛ ای کاش در این قبیل کارها و برنامه ها با کمی دور اندیشی و مطالعه بیشتر عمل می کردیم.
 6       14 
* نام: دهقانی             کشور: پنجشنبه، 28 مرداد 1389 - 13:00
نظر: جدای ازاشتباهات رخ داده مثل اینکه شما متوجه نشدید دغدغه اصلی مسلمانان وجنایت رخ داده ونحوه برخورد ابرقدرتهای مدافع حقوق بشر ومجامع بین المللی ودرس عبرت ازدلسوزیهای آنها بود نه اینکه اگردولتمردان بوسنی با ما بودن حقیقت روبگیم اگرنبودن سکوت کنیم اشتباهی که تاکنون انجام دادیم.
 14       2 
* نام: عباس             کشور: پنجشنبه، 28 مرداد 1389 - 20:40
نظر: به نظر من موضوع اصلا بوسنی نیست. حمله به غرب هدف اول است. مسلمانان بوسنی را هم ضمیمه این بحث می کنند. والا کیست که نداند مردم بوسنی غرب را بر ایران ترجیح می دهند و به تازگی هم گفته اند که می خواهند عضو ناتو شوند.
 5       15 
* نام: علی             کشور: پنجشنبه، 28 مرداد 1389 - 21:15
پاسخ: دوست گرامی!
مردم بوسنی با مسلمانان بوسنی تفاوت دارد. اگر شما برنامه را می دید ‍ می فهمیدید که با چه تبرفندهایی نسبت به ژخش کردن مسلمانان در کشورهای بالکان و سرکوب آنها تلاش شده. اگر اشتباه نکنم سعید قاسمی گفت تنها 8 درصد آوارگان مسلمان به محل خود بازگشته اند!

 14       2 
* نام: زهرا             کشور: پنجشنبه، 28 مرداد 1389 - 21:59
نظر: به نظر من گفته های شما متاسفانه بسیار غرض ورزانه است .شما حق ندارید به دلیل فراموش کردن چند تا اسم ،شخصیت علمی مهمانان برنامه رو زیر سوال ببرید.
در مورد مهدویت هم باید بگم این موضوع فقط دغدغه آقای طالب زاده نیست دغدغه تمام جهانیانه......
چرا میخواید یک جنگ ناجوانمردانه علیه مسلمانان مظلوم یک کشور رو انهم با حمایت اشکار غرب یه جنگ داخلی کم اهمیت جلوه بدید............بهرحال تاریخ حرفشو خواهد زد.

 15       2 
* نام: امین             کشور: پنجشنبه، 28 مرداد 1389 - 22:08
نظر: شاید درست باشد که مسلمانان بوسنی غرب را به ما ترجیح میدهند ولی مگر ما به خاطر تایید شدن از جانب انها به انها کمک کردیم؟چرا اسراعیلیها به خاطر جریان یهودی سوزی ساختگی این همه جنجال به پا کنند انوقت ما از کشته شدن 8000 انسان بیگناه که به گفته شما همه مسلمان نبودند (گرچه 85 درصد مسلمان بودند )چشم پوشی کنیم
شما نسل جوان را زیادی ساده انگاشته اید که این نقد ها را به خورد ما می دهید جهان امروز دیگر بیدار است........
 13       2 
* نام: محمد             کشور: جمعه، 29 مرداد 1389 - 10:24
نظر: در روزگاری که سران بوسنی به رغم تمام حمایت های ایران، با جدیت از قطعنامه سازمان ملل علیه ما دفاع می کنند، چه جای پرداختن به مسایل احساسی مانند این است که پل ارتباطی ما با مردم بوسنی اذان بود یا یکی از مسلمانان بوشنیاک را دیدیم که عکسی از امام خمینی را در تقویم سررسید خود داشت.
با سلام
اولا که مردم بوسنی با سران بوسنی فرق دارن.
ما از اونها حمایت نکردیم که یه روزی تو سازمان ملل به نفع ما رای بدن، ما وظیفمونو انجام دادیم.
 12       2 
* نام: زهرا             کشور: یکشنبه، 31 مرداد 1389 - 00:09
پاسخ: چند بار بگیم بابا مردم بوسنی با سرانشون فرق دارند آخه اگه سرانشون هم مسلمون بودن که این قدر بدبخت نبودند چرا حرفای اوون وری ها رو اینقدر بی فکرانه تکرار میکنید؟
در مورد شیعیان مظلوم عراق هم همین را میگویند که مگر با ما جنگ نکردند؟.. بابا مسلمون تو صدام رو با شیعان مظلوم یکی میدونی؟

 9       2 
* نام: abba             کشور: دوشنبه، 1 شهریور 1389 - 00:19
پاسخ: این هم از خوش شانسی ایناست که سرانشون مسلمون نیستند وگرنه الان مثل ما ... بودند شاید هم بدتر
 1       19 
* نام: داریوش             کشور: دوشنبه، 4 بهمن 1389 - 20:24
پاسخ: شما که اربابتون امریکایی چه افتخاری جز کشتن ادما و خوش گذرونی تویه کاواره ها کسب کردید
 1       1 
* نام: علیرضا             کشور: شنبه، 30 مرداد 1389 - 15:39
نظر: آقای طالب زاده، مدتها در غرب زندگی می کرده و غرب را از نزدیک دیده و خیلی بیشتر و بهتر از شما می شناسد.پس پرونده سازی در کار نیست.
ضمنا غرب مگر کم برای ما پرونده سازی دروغین کرده؟
حتی اگر حرفهای شما درست باشه که معلوم نیست، این،نقض حقوق بشر و نسل کشی در اونجا رو نفی نمیکنه
 11       3 
* نام: حمید             کشور: شنبه، 30 مرداد 1389 - 19:23
نظر: متاسفانه همه کارهای ما همین طور بی مطالعه انجام می شود. معلوم نیست چرا از متخصصان فن استفاده نمی شود. نوشته خوبی بود. باید با انتقاد به همدیگر هشدار بدهیم. والا به به و چه چه کردن فایده ای ندارد.
 3       14 
* نام:             کشور: شنبه، 23 بهمن 1389 - 20:49
پاسخ: مثلا چه کسی؟ یا چه منبعی باید مطالعه شوند؟ شما دچار درماندگی اکتسابی هستید و فکر می کنید که تاریخ ایران را هم باید در کتاب هاو خصوصا در کتاب های لاتین دید. کسانی مثل طالب زاده و سردار قاسمی بهترین منبع اتفاقات آن زمان هستند آن وقت شما می گویید بروند و مطالعه کنند؟ واقعا که عمیقا سطحی نگاه می کنید.
 0       0 
* نام:             کشور: شنبه، 23 بهمن 1389 - 20:49
پاسخ: مثلا چه کسی؟ یا چه منبعی باید مطالعه شوند؟ شما دچار درماندگی اکتسابی هستید و فکر می کنید که تاریخ ایران را هم باید در کتاب هاو خصوصا در کتاب های لاتین دید. کسانی مثل طالب زاده و سردار قاسمی بهترین منبع اتفاقات آن زمان هستند آن وقت شما می گویید بروند و مطالعه کنند؟ واقعا که عمیقا سطحی نگاه می کنید.
 0       0 
* نام: Mostafa             کشور: شنبه، 30 مرداد 1389 - 20:37
نظر: آقای طالب زاده و دوستانش همچون بسیاری از آقایان دیگر در صدا و سیمای جمهوری اسلامی تنها به قصد القاء نیاتی خاص و با پول بیت المال، برنامه سازی هدفمند خود را تحقق می بخشند. پس بهتر است زیاد خود را برای دروغهای ایشان و دوستانشان اذیت نکنیم
 7       18 
* نام: زهرا             کشور: یکشنبه، 31 مرداد 1389 - 00:20
پاسخ: اولا: شما حق ندارید توهین کنید و تهمت بزنید
ثانیا: جدای از این فکر میکنم اطلاعات خیلی کمی از دنیای اطرافتون دارید پیشنهاد میکنم یه خورده کتاب بخونید
عجیبه کار به جایی رسیده که یک نفر متعهد هم که پیدا میشه حرف دلش رو بزنه به شعاری بودن محکومش میکنیم به قول استاد پناهیان : بچه تو عمرش از این آدمها ندیده که باورش نمی شه .....
اگر واقعا از این ادمها که دغدغه دین و مهدویت دارند ندیدید همون طور که قبلا گفتم چند تا کتاب بخونید تضمین میکنم به خدا هیچ کدوم از این علما و بزرگان دین از صدا و سیما حقوق نمی گیرند
الهم عجل لولیک الفرج

 12       5 
* نام: مرتضی             کشور: یکشنبه، 31 مرداد 1389 - 01:28
پاسخ: خواهر عزیز
گمان نمی کنم در این جا کسی با دین و مهدویت مشکلی داشته باشه؛ مطلب این است که اگر کاری انجام می دهیم خالصانه و متفکرانه و بر اساس مطالعه و تحقیق باشد. بحث، بحث بوسنی است و همان طور که آقای حامد صادقی نوشته اند خوب نیست در تلویزیون ایران آن هم توسط برادران عزیزی مانند طالب زاده و قاسمی میلوشوویچ را رهبر صرب های بوسنی بنامند. رنجی که می بریم از مطالعه اندک است. خیلی باید مطالعه کنیم. قبول ندارید؟

 6       1 
* نام: علیرضا             کشور: یکشنبه، 31 مرداد 1389 - 01:51
پاسخ: جناب mostafa
میشه بفرمایید این نیات خاص و این برنامه هدفمند که شما میگید چیه؟لطفا منطقی،مستند و عاقلانه، نه از روی احساس صحبت کنید

 3       2 
* نام:             کشور: شنبه، 23 بهمن 1389 - 20:56
پاسخ: آقای مصطفای عزیز آخه خدا پدرتو بیامرزه مگه این برنامه چقدر از بیت المال خرج بر می داره؟ تو آمریکا یک فیلم درست می کنند و میلیون ها دلار (اگه نگم میلیاردها) پول خرج می کنند که دروغ بگن. اون وقت شما دو تا صندلی و یک میز و چند نفر تصویر بردار و صدا بردار رو که دو ساعت برای این برنامه وقت می ذارن که سر و ته خرج یک برنامه اش 2 میلیون تومن هم نمی شه می گین خرج از بیت المال!!!!!! قربون اسمت بشم که هیچ معرفتی ازش نبردی
 1       0 
* نام: زهرا             کشور: یکشنبه، 31 مرداد 1389 - 04:29
نظر: چند بار بگیم بابا مردم بوسنی با سرانشون فرق دارند آخه اگه سرانشون هم مسلمون بودن که این قدر بدبخت نبودند چرا حرفای اوون وری ها رو اینقدر بی فکرانه تکرار میکنید؟ در مورد شیعیان مظلوم عراق هم همین را میگویند که مگر با ما جنگ نکردند؟.. بابا مسلمون تو صدام رو با شیعان مظلوم یکی میدونی؟
 4       3 
* نام: Mostafa             کشور: دوشنبه، 1 شهریور 1389 - 20:09
نظر: سلام آقای علیرضا

خدمت شما عرض کنم این نیات خاص و این برنامه هدفمند صدا و سیما همونیه که پس از انتخابات ریاست جمهوری نقاب از چهره واقعی خود براشت و چهره واقعی خودش را نشان داد. { ... } هرچند حجم دروغ گفته شده در رسانه باصطلاح ملی ما آنقدر زید بوده که این صحنه ها تنها بخش کوچکی از عمق فاجعه را نشان میدهد. متاسفانه چه بسیار افرادی که همچون آقای طالب زاده و غیره تنها برای توجیه برخی سیاستهای ویرانگر به خدمت در صدا و سیما گرفته شده اند.

شاد و سلامت باشید
 3       6 
* نام: علیرضا             کشور: چهارشنبه، 3 شهریور 1389 - 00:56
پاسخ: کدوم رسانه تو کل دنیا هست که پشتش نیت خاص و برنامه هدفمند نباشه؟هر رسانه ای چه از نوع رادیو تلویزیونش،چه از نوع مطبوعات،سینما و...هدفش از چیزی که تو رسانه اش ارائه میده،هدف و برنامه خاص خودشه.ماهیت رسانه همینه.
منتهی غولهای رسانه ای دنیا مثل cnnوbbcو...با اینکه خودشون هم اینجوری هستند،دیگران رو به همون کار خودشون متهم میکنند.چون غولند،کسی هم نمیتونه جلوشون وایسه.
اگه حرف تو برنامه راز دروغ بود،بالاخره نسل کشی مسلمانان در بوسنی که راست بود.بالاخره نه دی تظاهرات پرجمعیت برگزار شد یا نه؟نسل کشی تو غزه بود یا نه؟ولی رسانه های غربی سانسورش کردن.خاتمی میگفت:اوناحتی هر خبری که مربوط به موفقیت علمی جوانان ایرانی باشه رو سانسور میکنن.پس دروغ و سانسور مال همه است.منکر دروغهای صداسیما نیستم

 3       2 
* نام: علی             کشور: دوشنبه، 8 شهریور 1389 - 00:19
نظر: با سلام،

آقای صادقی عزیز توجه نکردند که موضوع برنامه واکاوی تاریخی وقایع جنگ بوسنی نبود؛ بلکه به بهانه مستند خنجر و شقاق موضوع برنامه بررسی برخورد غرب، بخصوص برخورد رسانه ایی آن، با جنایات صورت گرفته در آن جنگ بر علیه مسلمانان بوسنی، و حضور همان جریانات و اشخاص پشت پرده در جنگ عراق و افغانستان بود.

افراد حاضر در برنامه هم کارشناس سیاسی مسائل بالکان بودند، و همچین ادعایی نکردند، بلکه فعالان رسانه ایی و فرهنگی بودند که تجربه حضور در بوسنی در حین جنگ و بعد از آن را داشتند. وقتی بحث اصلی هجمه غرب به مسلمانان و نسل کشی آنها و فرمالیته بودن ادعاهای حفظ حقوق بشر و دادگاه بین المللی ضد جنایات بشری هست؛ اینکه آیا صرب های بوسنی با حمایت صربستان مسلمانان را می کشتند، یا صربستان خودش مستقیما مسلمانان را می کشت، یک موضوع فرعی و کوچک محسوب می شود.
 5       3 
* نام: محمد             کشور: دوشنبه، 8 شهریور 1389 - 04:06
پاسخ: دوست عزیز
می فرمایید فعالان رسانه ای و فرهنگی لازم نیست اوضاع سیاسی و تاریخی منطقه ای را که درباره اش فیلم می سازند و نشست تلویزیونی می گذارند، بدانند؟ این چه منطقی است؟ بالاخره این دوستان از جیب ملت کلی هزینه کرده اند و به بوسنی رفته اند و فیلم هایی ساخته اند و حالا هم گزارشش را می دهند. نباید از آن ها انتظار داشت مطالب درست و منطبق بر واقعیت را بیان کنند؟ من با نوشته آقای صادقی کاملا موافقم.

 2       5 
* نام: علی             کشور: سه شنبه، 9 شهریور 1389 - 00:17
پاسخ: @ محمد؛

نخیر، اشتباه تفسیر نکنید. مطلبی که مطرح شد در توضیح این مطلب بود که اساسا موضوع مورد نظر برنامه تاریخ بوسنی یا سیر تحولات سیاسی آن نبود، و برنامه موضوع کلان تری را پیگیری می کرد. این به معنای آن نیست که فعالان رسانه ایی و فرهنگی به قول شما لازم نیست اوضاع سیاسی و تاریخی منطقه ایی را بدانند، بلکه وقتی موضوع برنامه چیز دیگری ست، ندانستن اینکه فلانی رهبر صربستان بوده یا رهبر صرب های بوسنی، یا صربستان مستقیما به بوسنی حمله کرده یا به واسطه صرب های بوسنی، در اصول موضوعی که در آن برنامه مطرح شد، خللی وارد نمی کند.

این ایراد آقای صادقی مثل این است که شما درباره ظلم به مردم فلسطین، اشغال سرزمین شان توسط اسرائیلیان، تخریب منازل شان، و غیره صحبت کنید، و در بین صحبت تان، اشاره ایی هم به واقعه دردناک صبرا و شتیلا در لبنان بکنید، و فردی معترض شود که آن حادثه مستقیما توسط رژیم اشغالگر قدس صورت نگرفته، بلکه نیروهای فلانژ که از اسرائیل دستور می گرفتند، این جنایت را انجام دادند! حرف ایشان درست هست، ولی در اصل موضوع بحث تاثیری ندارد و نمی توان آن را یک اشکال مهم توصیف کرد.

اون افراد حاضر در برنامه راز هم به عنوان مستند ساز و گزارشگر، مشاهدات خودشان از آن زمان را با توجه به موضوع برنامه مطرح کردند. در آن مقطع زمانی هم مستندشان در صدا و سیما، به دلیل مخالفت شخص آقای محمد هاشمی رئیس وقت آن سازمان، پخش نشد؛ و بعد از کش و قوس های بسیار، نهایتا صدا و سیما با حذف صدای شهید آوینی و سانسور گسترده مستند، آن را به شکل ناقص نمایش داد.

 3       4 
* نام: محمد             کشور: سه شنبه، 9 شهریور 1389 - 23:03
پاسخ: نه قربانت گردم؛ فکر می کنم نوشته شما در پی توجیه مطلب است. همچنان با مقاله آقای صادقی موافقم.
 3       5 
* نام: آریا             کشور: شنبه، 13 شهریور 1389 - 00:56
نظر: از هر چی که بگذریم برنامه راز روشنگرانه و آگاه کننده و در واقع افشاگرایانست .
مباحث سینمایی و بحث های آخرالزمانی اون رو پیگیری کنید تا متوجه بشید .
من و اکثر دوستام از تمام سریالهای تلویزیون میگذریم اما از برنامه راز نمیگذریم .

 4       3 
* نام: محسن             کشور: شنبه، 20 شهریور 1389 - 11:41
پاسخ: من فکر میکنم در ایران ما اگر کسی حرف تازه ای بزنه مورد تهاجم قرار می گیره من با نظر دوست عزیزم موافقم همه برنامه های سیما یک طرف برنامه راز هم یک طرف اقای صادقی خوب بود به جای ایراد گرفتن حسنات این برنامه رو ذکر می کرد که در این بحبوحه ی سیاسی مرد ی با این شجاعت تفکرات غرب را زیر سوال می برد
 1       0 
* نام: پرویز             کشور: سه شنبه، 23 شهریور 1389 - 03:22
نظر: ایکاش بیشتر قسمتها را مشاهده می کردید بعد انتقاد من شخصاً اعتقاد دارم از این دست برنامه تلویزیونی هر 10سال یکبار ساخته می شه چون بعضی از قسمتهاش واقعاً جالب توجه وقابل تفکر بود موضوع بوسنی فقط یک قسمت از 30قسمت این برنامه بود که پخش شد وتمام
 1       0 
* نام: محمود             کشور: جمعه، 26 شهریور 1389 - 07:48
نظر: سلام بر دوستان
من در یکی از ارگان های دولتی کارشناس بالکان هستم. دو برنامه راز در باره بالکان را دیدم و به آقای صادقی حق می دهم. برنامه ها واقعا ضعیف و غیر کارشناسانه بود. با قسمت های دیگر این مجموعه کاری ندارم شاید خوب بوده باشد کما این که برخی از آن ها را مفید می دانم اما درباره بالکان واقعا احساسی و ضعیف بود.
 11       1 
* نام: مقداد             کشور: دوشنبه، 22 فروردین 1390 - 21:16
نظر: یا لطیف

داشتن تصویر حضرت امام خمینی (ره) نشان صرفاً حرکتی احساسی ست ؟
عجب !!!
نفوذ پرتوی انقلاب اسلامی است .
همان طور که بستن سربند الله اکبر همین است . همان طور که اذان و دیگر نمادهای اسلامی وانقلابی ، حامل همین پیام است .
سیاست ما با دیانت ما عجین است . نه اینکه هر جا به لحاظ poltic=دست یافتن به قدرت به هر قیمتی ، برای ما سودی داشت از جمعیت و کشور و مردمی دفاع کنیم .
دفاع ما دلیل دارد . ما از مظلومان و مسلمانان بوسنی حمایت کردیم . نه صرفاً از عدّه ای سیاستمدار کشور بوسنی و نه از خطوط سیاسی این کشور !!!

 0       0 
* نام: داود             کشور: دوشنبه، 22 فروردین 1390 - 21:33
نظر: هوالمحبوب
عزیز دلم پس چرا اوایل انقلاب که حافظ اسد مسلمانان شهر حماء را به خاک و خون کشید صدایی از ایران برنخاست در صورتی که مسلمانان جهان همه در تب و تاب بودند؟
چرا امروز از قیام مردم مصر و بحرین حمایت می کنیم اما قیام مردم سوریه را فتنه می نامیم و از بشار اسد حمایت می کنیم؟
واقعا باز هم فکر می فرمایید سیاست ما عین دیانت ماست؟
 0       0 
* نام: زهرا.اصفهان             کشور: جمعه، 29 مهر 1390 - 07:42
نظر: اینکه ما ایرانیا مطالعه مون نسبت به بقیه کمه که درست درسته.واینکه اقای طالبزاذه هم ممکنه در مورد 1سری چیزا اطلاعات کاملی نداشته باشن ولی کسی که میخواد همچین برنامه ای بسازه باید خیلی بیشتراز اینا بدونه.اما در کل برنامه ی خیلی خوبیه.اگه قرار باشه تو صداوسیما خرجی بشه باید خرج چنین برنامه هایی بشه.به جای بعضی این فیلمای چرت ایرای یا خارجی.مردم خیلی چیزارو نمیدونن.1نمونش خودم که هیچی نمیمیدونم جز دیفرانسیل و جبرو...اینا برنامشون خیلی جالبه سال پیش بااینکه کنکوری بودم همیشه برنامشونو پی گیری میکردم عاشق اینجور برنامه هام.امیدوارم بااطلاعات کافی سر برنامه بیان
 0       0 

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
نظر
کد امنیتی:
 
 پربیینده ترین مطالب
  عکس/ مقام کره ای و همسرش در تنگه بوسفور
  اردوغان: طرحی جدید علیه سوریه!
  عکس/ تصویری جالب از مقام اقتصادی یونان
  انتظارآنکارا برای لغو لایحه مجازات نسل‌کشی ارامنه
  دانشجویان خارج و شغل شریف پول پخش کنی!
  مورینیو در ترکیه به ترکی صحبت می کند!
  حمایت آمریکا از اروپایی شدن ترکیه
  آنکارا: ورود هواپیمای نظامی فرانسوی ممنوع!
  آغاز ساخت دیوار حائل میان یونان و ترکیه
  نظر حداد عادل درباره معارف شیعی در اروپا
  از این فریادکش فریاد
  ترکیه: گازتان را ارزان نکنید شکایت می‌کنیم
  چرا دنیزلی به برج میلاد رفت؟
  سعید نورسی کیست؟
  دنیزلی: دروغ است همین جا می‌مانم
 
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  تماس با ما ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
کلیه حقوق محفوظ است؛ استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است
info@iranbalkan.net
پشتیبانی توسط: گروه نرم افزاری فکا