پايگاه تحليلي - خبري ايران بالكان : نقد فيلمي لهستاني از پاول پاوليكوفسكي
سه شنبه، 21 اسفند 1397 - 10:01 کد خبر:30598

 نقد فيلم لهستاني جنگ سرد به كارگرداني پاول پاوليكوفسكي ؛عشق اولين قرباني است

اين فيلم جايزه بهترين كارگرداني جشنواره كن را برد. «جنگ سرد» بعدها در جوايز فيلم اروپايي كه در حكم اسكار سينماي اروپاست، حسابي موفق بود و برنده پنج جايزه از جمله جوايز بهترين فيلم نامه، كارگرداني و بهترين فيلم شد.

به گزارش پايگاه تحليلي – خبري ايران بالكان (ايربا) به نقل از دوات آنلاين، فيلم سينمايي «جنگ سرد» به كارگرداني پاول پاوليكوفسكي محصول سال 2018 لهستان است كه در جشنواره كن سال گذشته رونمايي شد. فيلم در همان زمان مورد استقبال منتقدان بين‌المللي سينما قرار گرفت و در حالي كه دو فيلم آسيايي «دله‌دزدها» و «سوختن» در صدر جدول نظرسنجي منتقدان بودند، «جنگ سرد» سوم شد و عملاً بهترين فيلم اروپايي اين جشنواره لقب گرفت.

اين فيلم جايزه بهترين كارگرداني جشنواره كن را هم برد. «جنگ سرد» بعدها در جوايز فيلم اروپايي كه در حكم اسكار سينماي اروپاست، حسابي موفق بود و برنده پنج جايزه از جمله جوايز بهترين فيلم نامه، كارگرداني و بهترين فيلم شد.

مي‌دانيم كمتر پيش مي‌آيد كه فيلم‌هاي غيرانگليسي‌زبان، نامزد رشته‌هاي اصلي اسكار (فيلم، كارگرداني، فيلم نامه اقتباسي يا غيراقتباسي) شوند. از سال ۲۰۰۸ به اين سو نيز تنها «عشق» اثر ماندگار ميشاييل هانكه بوده كه حداقل يك نامزدي براي جوايز اصلي اسكار داشته. اين طلسم امسال با «جنگ سرد» و رقيب قدرش «روما» شكست. شايد اگر «روما» امسال ساخته نشده بود، «جنگ سرد» اصلي‌ترين مدعي دو جايزه اسكار بود: بهترين فيلم غيرانگليسي‌زبان و بهترين فيلم برداري.

«جنگ سرد» روايت داستاني عشق پرفرازونشيب ميان زن و مردي لهستاني در سال‌هاي اول جنگ سرد و بحبوحه اختلافات ميان بلوك شرق و غرب است. شايد اگر بخواهيم مضمون فيلم را در يك جمله توصيف كنيم، به شعار سريال «شهرزاد» برسيم: «در تندباد حوادث، عشق اولين قرباني است». كارگردان در همين فضا و طبق معمول سينماي اين روزهاي دنيا، كنايه‌هايي به كمونيسم مي‌زند و از غربي‌ها طرفداري مي‌كند؛ اگرچه اين مضمون در ميان اصل محتواي عاطفي فيلم، كمرنگ است.

فيلم در سه حوزه كارگرداني، بازيگري و فيلم برداري حرف‌هاي جدي براي گفتن دارد؛ به خصوص در فيلم برداري. با توجه به قاب‌هاي انتخابي كارگردان، «جنگ سرد» را مي‌توان يك كلاس عكاسي تمام‌عيار دانست؛ فيلمي كه بايد روي پرده سينما ديد و از قاب‌هاي مسحوركننده‌اش لذت برد. بازيگران مرد فيلم در سطح استانداردي بازي كرده‌اند، اما نقطه قوت فيلم در زمينه بازيگري، اجراي درخشان بازي جوانا كوليگ بازيگر زن نقش اصلي فيلم است. پاوليكوفسكي كارگردان فيلم نيز كه فيلم برنده اسكار «ايدا» را در كارنامه دارد، در خلق اتمسفر عاطفي و شخصيت‌هاي نامتعادل فيلم موفق عمل كرده است.

«جنگ سرد» فيلم آرام و نسبتاً كم‌ديالوگي است. در فيلم از تعقيب و گريز، تعليق و ماجراهاي اين چنيني خبري نيست و در عوض ميزانسن، قاب‌هاي سينمايي و اجراي ظريف كارگردان، نقطه قوت آن است. بنابراين اگر سليقه‌تان به اكشن‌هاي هاليوودي نزديك است، بهتر است سراغ اين فيلم نرويد، زيرا احتمالاً «جنگ سرد» نمي‌تواند انتظار شما را برآورده كند.